Rutger Brandt Gallery staat in het teken van de kleur roze

Rutger Brandt Gallery
Thijs Jansen – 2021 – Product Placement – 41 x 55 cm – olieverf en acryl op paneel

Rutger Brandt Gallery organiseert vanaf 19 februari een reeks kleurrijke tentoonstellingen. De Amsterdamse galerie trapt af met de kleur roze. The Pink Edition laat allerlei kunstwerken zien waarbij deze uitgesproken kleur een hoofdrol speelt.

Roze is een kleur waarover de meningen vaak verdeeld zijn. Ideaal dus om deze kleur als uitgangspunt te kiezen voor een tentoonstelling. Ben je benieuwd hoe kunstenaars deze kleur gebruiken? Kom dan eens kijken bij Rutger Brandt Gallery. Naast roze zullen er overigens ook nog andere kleuren aan de beurt komen.

Roze door de tijd heen

De ideeën over de kleur roze zijn in de loop der tijd veranderd. De laatste decennia wordt roze veelal gezien als een kleur voor meisjes, maar tot het begin van de 20ste eeuw was dit niet zo. Tot die tijd was rood namelijk een een kleur voor mannen en roze, ofwel ‘het kleine rood’, was bedoeld voor jongens. Blauw was destijds de vrouwelijke kleur en lichtblauw was gereserveerd voor meisjes. Kijk je bijvoorbeeld naar historische schilderijen van Jezus en Maria, dan draagt Maria meestal blauw en Jezus roze. Rond 1920 werd blauw steeds vaker geassocieerd met marine-uniformen. Ook fabrieksarbeiders in die tijd droegen bijna allemaal blauw. Met deze verandering werd blauw de jongenskleur, terwijl meisjes het zoetere en gevoeligere lichtroze adopteerden.

Roze om te kalmeren én om te provoceren

Roze kan op allerlei manieren worden ingezet. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor een kalmerend effect, zoals in het begin van de jaren ’80 waar sommige gevangenissen roze werden geverfd in de hoop de mannelijke gevangenen te beïnvloeden. Maar de kleur is ook gebruikt om te provoceren door bijvoorbeeld punkbands als de Ramones en The Clash. En slechts een paar weken geleden nog reageerde de modebewuste Italiaanse politie heftig op de kleur roze, nadat ze een partij roze gezichtsmaskers hadden ontvangen om tijdens hun dienst te dragen. Met het argument dat de ‘excentrieke’ kleur niet bij hun uniformen past, weigerden ze deze ‘ongepaste’ maskers te dragen. Hieruit kunnen we dus concluderen dat roze in kunst, mode of interieur veelal controversieel is (geweest).

Roze in de galerie

Rutger Brandt Gallery toont onder andere het werk van Thijs Jansen. De oppeppende kleur is dominant in zijn werk Product Placement. Hij legt uit: “In de eerste schets was de muur wit, maar dat vond ik niet goed passen. Het schilderij kreeg er een sobere uitstraling van, en hoewel ik dat doorgaans niet uit de weg ga, wou ik dat in dit werk niet hebben. De soberheid moet hem zitten in de handeling en de houding van het figuur. De omgeving mag er best aangenaam uitzien. Ik zocht dus naar een element dat het schilderij van afstand aantrekkelijk zou maken, en besloot dat een knallend effen kleurvlak dat het beste kon doen. Om dergelijke keuzes te maken zoek ik graag houvast in de geest van mijn onderwerpen. Toen ik op Instagram de hashtag #pinkwall opzocht, vond ik veel foto’s van mensen voor de knalroze muur van een filiaal van Paul Smith in Beverly Hills. De muur is een echte Instagram-trekpleister en bekend onder #paulsmithpinkwall . Menig selfiemaker voelt zich gedwongen zich voor bubblegumroze te plaatsen. Ik had mijn kleur gevonden.”

Nog meer roze

The Pink Edition is van 19 februari t/m 26 maart 2022 te zien. Met werken van Yigal Ozeri, Dimitar Genchev, Johan de Wit, Sebastian Hosu, Zsofia Schweger, Timo Grimm, Matthias Schaareman en nieuwe kunstenaar Dirk Hardy. De show belooft een verrassende kijk te geven hoe kunstenaars in verschillende media een kleur als uitgangspunt nemen. Zo zien we een hoofdrol voor roze in schilderijen, driedimensionale objecten, werk op papier, fotografie en textile art.

Rutger Brandt Gallery
Bethaniënstraat 39
Amsterdam

Rutger Brandt Gallery
Dirk Hardy – Vivarium, Episode 8, The Wheel
2021
Rutger Brandt Gallery
Yigal Ozeri – Untitled, New York, 18×12 inches, oil on paper mounted on wood, 2020
Rutger Brandt Gallery
Sebastian Hosu – Persona (free in his capsule), 100×150 cm, 2021