Yang Yongliang toont de drastische gevolgen van industrialisatie

Industrialisatie
Yang Yongliang, Endless Streams, 2017. Single Channel 4K video, 7’00”, © Yang Yongliang / Courtesy Galerie Paris-Beijing

In China rukt de industrie nog steeds keihard op. Dit gaat ten koste van het platteland en de natuur. De Chinese kunstenaar Yang Yongliang schept hierover een pessimistisch beeld.

Door middel van zeer gedetailleerde collages schept hij een post-apocalyptisch beeld van zijn thuisland. Klassiek Chinese beelden van bergen en rivieren blijken bij nadere inspectie volgebouwd met flats, fabrieken en hijskranen. Met deze werken protesteert Yang Yongliang tegen het nietsontziende tempo waarmee de industrialisatie oprukt. Er moet gezocht worden naar een gezonder evenwicht tussen economische vooruitgang en behoud van het landschap.

Kisten

Voor deze serie Time Immemorial maakte Yang Yongliang digitale fotocollages die in negatief op papier werden gedrukt. Vervolgens worden deze met een analoge camera gefotografeerd en met de hand ontwikkeld. Daarna worden de foto’s bevestigd aan houten kisten met licht erachter. Het indrukwekkende resultaat is tot en met 23 december te zien bij galerie Paris-Beijing in Parijs.

Industrialisatie
Sinking, 2016. Giclee print on Fine Art paper, 100 x 80 cm
Industrialisatie
Flooding, 2016. Giclee print on Fine Art paper, 80 x 100 cm
Industrialisatie
The Cliff, 2016. Giclee print on Fine Art paper, 80 x 80 cm
Industrialisatie
The Path, 2016. Giclee print on Fine Art paper, 80 x 80 cm
Industrialisatie
The Streams, 2016. Giclee print on Fine Art paper, 100 x 80 cm
Industrialisatie
The Flock, 2016. Giclee print on Fine Art paper, 80 x 100 cm