De Oude Kerk in Amsterdam presenteert vanaf 20 november een installatie van de Argentijnse kunstenaar Adrián Villar Rojas. Zijn werk Poems for Earthlings is een indrukwekkende les voor mensheid, cultuur en planeet.
Poems for Earthlings is een installatie die Adrián Villar Rojas speciaal maakte voor de Oude Kerk. Door middel van een aantal ingrepen in het kerkinterieur onderzoekt hij de complexe relatie tussen mensen en hun omgeving. Wij leven in het zogeheten Antropoceen, het tijdperk waarin het klimaat en de atmosfeer gevolgen ondervinden van menselijk handelen. Typerend voor dit ’tijdperk van de mens’ is dat het ons vraagt om te denken in enorme tijdsduren en ruimtelijke afstanden. In toenemende mate beïnvloeden deze variabelen ons dagelijks leven.
Betekenis van bewaren
Belangrijke vragen komen bij de kunstenaar naar boven met betrekking tot deze tijd. Wat willen we behouden voor toekomstige generaties? Hoe doen we dat? En waarom? Adrián Villar Rojas denkt na over de betekenis van bewaren. Als vertrekpunt refereert hij aan de Tweede Wereldoorlog, toen erfgoed op monumentale schaal werd beschermd. In Amsterdam werden destijds talrijke belangrijke monumenten beschermd tegen bombardementen. Met stellages van zandzakken werden arcades en onderdelen van kerken gestut. De Argentijnse kunstenaar verwijst met zijn installatie naar die periode.
Poems for Earthlings vormt een aanzet tot discussie over gedeeld erfgoed in het Antropoceen. Daarnaast verandert het de ervaring van een bezoek aan de Oude Kerk compleet. Adrián Villar Rojas verkent de context van de Oude Kerk door verbanden te leggen tussen de bescherming van erfgoed en het behoud van natuur. Op deze manier creëert hij nieuwe inzichten.
Geschiedenis van de Oude Kerk
Adrián Villar Rojas bouwt als het ware parallelle universums. Hierin kunnen we elkaar verhalen vertellen en ons op allerlei manieren verdiepen in onze eigen chaotische wereld. Ieder project start de kunstenaar met een grondig onderzoek naar de sociale, culturele, geografische en institutionele context. Zo bestudeerde hij ook de geschiedenis van de Oude Kerk uitvoerig: de kerk als oudste gebouw van de stad, als toneel van de Beeldenstorm, als oord van vergeten gebeurtenissen en als plek onder zeeniveau. Deze manier van werken definieert Villar Rojas als een kunstenaar die altijd onderzoek doet en onderweg is. De Argentijn komt over als iemand die zich sterk verbonden voelt met de meest uiteenlopende locaties over de hele wereld.
Tijdelijk kunstwerk
Het werk van Vilar Rojas, dat vanwege zijn vergankelijke en opzettelijk parasitaire karakter nauwelijks sporen nalaat, lijkt wars van commerciële bedoelingen. Het morrelt aan de onuitgesproken regels die gelden in de kunstwereld, dat iets blijvend, te reproduceren, te verkopen en te vervoeren moet zijn. Zijn werk etaleert zijn eigen tijdelijkheid. Het neemt het risico zelf in vergetelheid te raken, door aan te bieden wat gedoemd is te verdwijnen.
Over de kunstenaar
Adrián Villar Rojas is geboren in Rosario, Argentinië, 1980, en woont en werkt nomadisch. Wereldwijd heeft hij vele solotentoonstellingen georganiseerd. Zo exposeerde hij onder andere in The Metropolitan Museum of Art in New York, Kunsthaus Bregenz in Oostenrijk, Het Louvre in Parijs, Serpentine Galleries in Londen, Tank Shanghai in China en Moderna Museet in Stockholm. Ook vertegenwoordigde Villar Rojas Argentinië op de 54ste Biennale van Venetië en nam hij deel aan meerdere internationale groepstentoonstellingen, zoals de 12de Gwangju Biennale, de 1ste Riga International Biennial of Contemporary Art en de 14de Istanbul Biennale.