Wie voor 16 januari 2023 een bezoek brengt aan het prachtige Bourse de Commerce in Parijs kan daar kennismaken met het muzikale werk van kunstenaar Anri Sala. In de expositie Time No Longer verandert het museum in een muziekpaleis.
Bij binnenkomst is de centrale hal van het museum vrijwel altijd de eerste plek die je bezoekt. In de ronde zaal (een gewaagd ontwerp van architect Tadao Ando) zie je een groot videoscherm met daarop beelden van een LP die wordt afgespeeld. Er zijn hierbij twee muziekstukken te horen. Ten eerste een aangepaste versie van Quatuor pour la fin du temps van de Franse componist Olivier Messiaen waarbij alleen de klarinet te horen is. Messiaen schreef de compositie toen hij als krijgsgevangene in het Duitse kamp Stalag VIII-A zat tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Space Shuttle
Het tweede muziekstuk is een melancholisch klinkende compositie voor de saxofoon. Deze klaagzang is een eerbetoon aan astronaut en saxofonist Ronald McNair die omkwam tijdens de ramp met Space Shuttle Challenger. De Afro-Amerikaanse McNair staat bekend als de eerste mens die een muziekstuk zou opnemen in de ruimte. Dit werk was gecomponeerd samen met de Fransman Jean-Michel Jarre. Door de ontploffing van het ruimteschip is dit nooit gebeurd.
Ondanks de bijzondere verhalen over dood en gevangenschap bij de muziek moet de bezoeker ook zonder deze context te kennen onder de indruk raken. Dat is het streven van Anri Sala: “De bezoeker moet de werken kunnen benaderen zonder per se alles te weten, zich laten meeslepen, accepteren en een beetje dat de dagelijkse zwaartekracht verdwijnt.” Het is dus kunst die je moet ondergaan en waar je de tijd voor moet nemen.
Elders in het gebouw toont Sala tweeluiken van gravures en tekeningen langs de ramen, videowerken, Take Over (2017) en Another Solo in the Doldrums (Extended Play, 2012) in Gallery 2, evenals een vertoning van 1395 Days Without Red (2011) in het Auditorium en een van de eerste werken van de kunstenaar, Nocturnes, 1999, in de Foyer.
Dit bericht op Instagram bekijken