Steeds meer bedrijven kijken hoe ze hun productielijn duurzamer kunnen maken. Sportmerk ASICS geeft het goede voorbeeld met de release van de NEOCURVE, een sneaker gemaakt van restmaterialen uit eigen fabriek.
Een merk als ASICS fabriceert op jaarbasis enorm veel schoenen. Niet alle exemplaren komen via de winkel bij de consument uit. Er is altijd sprake van een klein percentage productiefouten, voeg daarbij testexemplaren en wat ongewenste voorraad en je hebt een flinke stapel schoenen die nooit gebruikt zullen worden. Wat doe je daarmee?
Bij ASICS hebben ze besloten om deze schoenen opnieuw te gaan gebruiken en wel op een radicale manier. Alle materialen worden vermalen om daarna opnieuw gebruikt te kunnen worden. Dit proces heeft gezorgd voor een nieuw model: de ASICS NEOCURVE, een sneaker die qua ontwerp mooi past bij het verleden van ASICS en dan de vaak ondergewaardeerde Training-collectie in het bijzonder.
Nederlandse bijdrage
Bijzonder detail bij de totstandkoming van de NEOCURVE is de flink Nederlandse bijdrage bij het proces. Zo is de schoen ontworpen in samenwerking met STUDIO HAGEL van Mathieu Hagelaars. Hij liet zich inspireren door de Japanse roots van ASICS, hardloopschoenen van rond het jaar 2000 en de snelheidsraces op de zoutvlaktes van Utah. Daar is het unieke uiterlijk van de NEOCURVE uit voortgekomen.
Mathieu Hagelaars, creatief directeur van STUDIO HAGEL: Voor ons concept wilden we altijd innoveren, maar tegelijkertijd trouw blijven aan het merk. We hebben op het Europese hoofdkantoor van ASICS alle catalogi van de laatste 35 jaar doorgenomen en de stijlen geselecteerd die ons aanspraken. Van daaruit begonnen we te spelen en te experimenteren om te zien hoe ver we het concept konden pushen om iets nieuws en innovatiefs te creëren. we werkten ook met compleet nieuwe fabrieken, nieuwe technieken en materialen waar we nog nooit mee hebben gewerkt. Werken met die ingrediënten om een nieuwe schoen te maken die ASICS moest ademen en aanvoelen, naast het voldoen aan de normen van het merk op het gebied van comfort en kwaliteit was het grootste puzzel, maar we hebben het gedaan en het was een geweldige rit!”
De andere Nederlandse inbreng was het werk van Fast Feet Grinded uit Heerhugowaard, een toonaangevend recyclingbedrijf dat met geavanceerde technologie de schoenmaterialen volledig verpulvert. ASICS werkt al sinds 2023 met dit bedrijf samen, maar de NEOCURVE is de eerste schoen die echt is opgebouwd uit onderdelen die Fast Feed Grinded heeft verwerkt. De schoen is dus in de EU gemaakt en alleen in de EU te koop. Dit zorgt ook dat er minder vervoer is en daarmee ook minder uitstoot van CO₂.
Hiermee zet ASICS dus een interessante stap richting een duurzame productie van sneakers. Niet geheel onbelangrijk daarbij is dat de NEOCURVE niet alleen op bijzondere wijze is gemaakt en ontworpen, maar dat de schoen er ook nog eens heel goed uitziet. De ASICS NEOCURVE is nu te koop in twee kleuren: grijs en zwart. De sneaker is te koop via de website van ASICS en geselecteerde winkels in Europa voor een verkoopprijs van €250,-.