het kunstenaarsduo Caitlind r.c. Brown en Wayne Garrett is altijd op zoek naar manieren om toeschouwers op het verkeerde been te zetten. En dan het liefst in de openbare ruimte, waar het verrassingseffect groter is.
Bij een parkeerterrein in de Canadese stad Edmondton plaatste het duo een blauwe Plymouth Caravelle uit 1988. Door de auto met zijn neus op de grond te laten balanceren zorgden Brown en Garrett al voor verbaasde blikken, maar er is meer.
De auto is verre van in zijn originele vorm. De kunstenaars hebben er meerdere glitches aan toegevoegd, alsof het een digitale kopie is waarbij er een storing in de software is opgetreden. Deze glitches zijn bij voorbijgangers pas in tweede instantie zichtbaar, waardoor de verbazing twee fases doormaakt.
Massaproduct
De titel van het kunstwerk, Carbon Copy, kan op meerdere wijzen worden bekeken. Het kan staan voor het feit dat er met het kopiëren van deze auto iets is misgegaan, maar ook voor het feit dat in Noord-Amerika de auto een heel belangrijke rol speelt en echt een massaproduct is geworden.
’s Avonds vraag de auto nog wat extra aandacht van de voorbijgangers. Dan geven de kop- en achterlampen licht en is er rond de auto een zoeklicht zichtbaar. Carbon Copy kwam tot stand dankzij First Capital Realty and Sun Life Assurance Company of Canada’s Arts Program Initiative, Zebra Public Art Management en F&D Scene Changes.