Elektrisch rijden is bezig aan een opmars. De overheid probeert aan de hand van diverse belastingvoordelen elektrisch rijden te stimuleren.
Hierdoor kiezen steeds meer Nederlanders voor een elektrische auto. Wat zijn nou eigenlijk de verschillen qua kosten tussen elektrische auto’s en brandstofauto’s?
Elektrische auto duurder in aanschaf
Een elektrische auto is een stuk duurder dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Dat komt door de batterij. De goedkoopste elektrische auto heeft een verkoopprijs van zo’n € 20.000. Naar verwachting zal de prijs van een accu wel dalen de komende jaren. De verwachting is dan ook dat elektrische auto’s over een tijd een stuk goedkoper zijn. Eigenaren van een nieuwe elektrische auto moeten wel rekening houden met stevige afschrijvingskosten. Het gaat hier om een waardedaling van 25 tot 35%. Voor particulieren bestaan er helaas nog geen subsidies voor de aanschaf van een elektrische auto. Gelukkig kun je wel via verschillende energieleveranciers korting krijgen op de aanschaf van een elektrische laadpaal.
Wegenbelasting, bijtelling en BPM
Tot 2020 hoeven eigenaren van volledig elektrische auto’s geen wegenbelasting te betalen. Eigenaren van plug-in hybride auto’s betalen tot en met 2020 een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt ook voor de BPM. Koop je in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeer je een personenauto, motor of bestelauto? Dan moet je BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) betalen. Volledig elektrische auto’s zijn hiervan vrijgesteld, plug-in hybrids betalen wederom een aangepast tarief. Tot slot geldt voor volledig elektrische auto’s een bijtellingspercentage van 4% (tot een cataloguswaarde van €50.000, daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%).
Kosten opladen elektrische auto en brandstofkosten
De kosten voor het opladen van de auto lopen enorm uiteen. Dit is namelijk volledig afhankelijk van het type auto, wat jouw energietarief is en wat voor soort batterij de auto heeft. Als je een elektrische auto rijdt bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van € 0,23 per kWh, dan komt dat neer op een kilometerprijs van € 0,041 per kilometer. Heb je een eigen laadpaal? Dan kost het gemiddeld zo’n € 30 tot € 50 per maand wanneer je 25.000 kilometer per jaar rijdt. Het is eventueel ook mogelijk om de stroom voor het opladen van een elektrische auto zelf op te wekken met zonnepanelen. Dit is beter voor het milieu en een stuk goedkoper. Je kunt dan uitgaan van een gemiddelde elektriciteitsprijs van € 0,04 per kWh.
Elektrische auto en de autoverzekering
Het herstellen van schade aan een elektrische auto is een stuk duurder dan bij een brandstofauto. Dit komt omdat de onderdelen die gebruikt worden een stuk prijziger zijn. Gelukkig merk je dit nauwelijks aan de autoverzekering. De verwachting is wel dat de premies de komende jaren zullen stijgen, als er meer en oudere elektrische auto’s rondrijden. Je kunt het best jaarlijks autoverzekeringen vergelijken zodat je zeker weet dat je (nog steeds) bij de goedkoopste aanbieder zit.