In de Verenigde Staten is het al een enorm succes, dus het kan haast niet anders dan dat Nederland gaat volgen. We hebben het hier over Hard Seltzer: bruiswater met vruchtensmaak en alcohol.
Een Hard Seltzer vult heel mooi het gat tussen, bier, wijn en cocktails. Het is voor iedereen die wel een drankje lust, maar deze liever niet te sterk, te bitter of te zwaar heeft. In het buitenland zie je dat gerenommeerde brouwers van craft beer ook Hard Seltzer hebben ontdekt. Denk bijvoorbeeld aan merken als Evil Twin of Omnipollo.
STËLZ betreedt als eerste de Nederlandse markt met een lokaal gebrouwen Hard Seltzer in de smaken Lime en Raspberry. De eerste batches gingen in de verkoop bij Sterk Amsterdam, waar ze al snel uitverkocht raakten. Daarom is STËLZ de samenwerking aangegaan met distributeur/importeur Bier&cO, bekend van onder andere BrewDog, Brooklyn Lager, Weihenstephaner, La Trappe en Fritz-Kola.
Bewuste keuze
Het mooie aan Hard Seltzer is niet alleen de frisse, fruitige smaak, maar ook dat het een bewuste keuze is. Kijk maar eens naar de voedingswaarden per 100 ml: 25 kcal, 0 gr vet, 0 gr suiker, 0 gr koolhydraten, 0gr zout, 0gr eiwitten. In een blikje zitten slechts 63 kcal. Je kunt er dus gerust eentje nemen als je op de calorieën of koolhydraten let.
Ook is het heel goed mogelijk om een Hard Seltzer te gebruiken als basis voor een cocktail. Bijvoorbeeld door te mixen met gin, rum of tequila. Op de website van STËLZ kun je een aantal recepten bekijken. Je kunt dan ook meteen wat blikjes bestellen.