Citroën is een iconisch automerk met een rijke geschiedenis en een aantal legendarische modellen. We vertellen je graag wat meer over de geschiedenis van dit Franse automerk en delen ook wat mooie wetenswaardigheden.
Een e met trema
Allereerst de naam van het merk: Citroën. Deze doet denken aan het Nederlandse woord citroen en dat is niet zo vreemd, waar daar komt het ook indirect vandaan. Het merk is vernoemd naar oprichter André Citroën. Zijn familie komt van oorsprong uit Nederland. Overgrootvader Roelof was een handelaar in groente en fruit en toen hij in in 1811 van de Burgerlijke Stand een achternaam moest aannemen koos hij voor Limoenman.
Roelof’s zoon (en André’s opa) vond de naam maar niks en maakte er Citroen van. Vervolgens was er André’s vader Levie die met zijn Poolse vrouw naar Parijs verhuisde. André is daar geboren en opgegroeid. Een leraar gaf hem een tip om een trema op de E te zetten zodat de exotische achternaam een Franse klank zou krijgen. Toen André na de Eerste Wereldoorlog een eigen autofabriek begon, noemde hij deze Automobiles André Citroën SA. Later is dat versimpeld naar Citroën.
Populair model
Een van de populairste modellen van de laatste jaren is de Citroën C1. De auto is vooral geliefd omdat deze lekker zuinig en compact is. Ideaal voor in de stad of korte ritjes. De C1 oogt onmiskenbaar als een Citroën, maar is ook voor een deel een auto van andere merken. De auto is ontstaan uit een samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en PSA Peugeot Citroën. Hierdoor is de Citroën C1 voor een groot deel identiek aan de Toyota Aygo en de Peugeot 107. Alle drie de modellen worden gebouwd in een gezamenlijke fabriek in Tsjechië.
André Lefèbvre
In 1933 nam André Citroën autocoureur en ingenieur André Lefèbvre in dienst. Samen hadden ze ambitieuze plannen voor het merk. Alleen Citroën zelf heeft deze nooit tot leven zien komen. Hij overleed in 1935 aan maagkanker. Samen met de Italiaanse ontwerper en kunstenaar Flaminio Bertoni ontwierp André Lefèbvre een aantal van de beroemdste modellen van Citroën: de Traction Avant, de H, de 2CV en de DS.
De DS wordt door velen gezien als de mooiste auto ooit. Zijn populariteit zorgde dat hij in veel landen een koosnaam had. In Nederland is dat Snoek, in Friesland Snoekebek, in Vlaanderen Strijkijzer of Padde en in Portugal Boca de Sapo (kikkerbek). De auto was al direct bij de introductie zo populair dat Citroën de vraag niet aankon.