Muziek en mode hebben veel met elkaar gemeen. Popsterren beïnvloeden het modebeeld en ontwerpers inspireren muzikanten. Soms zorgt dat voor samenwerkingen die je niet aan had zien komen. Zoals Metallica en Brioni.
Laatstgenoemde maakt luxueuze Italiaanse maatpakken en dat is niet iets wat je meteen weet te verbinden aan de rockmuziek van Metallica. De link tussen Metallica en Brioni ligt bij Justin O’Shea, de nieuwe ‘creative director’ van het merk, die zelf ook wel wat wegheeft van een rocker.
Stoer en mannelijk
Heel bewust kiest hoe voor een stoer en mannelijk imago voor Brioni en daar past Metallica heel goed bij. Veel kledingmerken, ook degene die voornamelijk maatpakken verkopen, hebben campagnes met heel erg vrouwelijke of genderneutrale beelden, iets wat past bij het beeld dat wij van haute couture hebben. Brioni kiest onder leiding van O’Shea voor afwijkende beelden.
Het moet gezegd worden: de pakken staan de mannen van Metallica erg goed en de band is natuurlijk al lang niet meer de ruige trashmetalband die het vroeger was. De kans is groot dat vrijwel iedere (mannelijke) CEO van een groot bedrijf wel een of meer nummers van de band kent.
Fotograaf Zackery Michael legde de band vast in een pose die een eerbetoon is aan de Bohemian Rhapsody van Queen. De rockers dragen daarbij pakken, smokings en brillen uit de nieuwe collectie van Brioni. Op het YouTubekanaal van Metallica zie je een aantal korte filmpjes van de band samen met Justin O’Shea.