Via een feestelijke livestream werden op 15 november de winnaars van de National Geographic Fotowedstrijd bekend gemaakt. De hoofdprijs ging naar Johan Gerrits uit Utrecht voor zijn inzending Het klaarmaken van het Mundari koeienkamp.
Volgens de jury is de winnende inzending van Gerrits een schoolvoorbeeld van visual storytelling. Het oordeel over de ‘boeiende foto met veel gelaagdheid’ was unaniem lovend. De vakjury bestond dit jaar uit Sacha De Boer, Lieve Blancquaert, Renske Lamers, Jamie Westland en Arno Kantelberg.
Recordaantal inzendingen
Dit jaar werden er maar liefst 16.583 foto’s ingezonden. Een record! Uit al deze inzendingen kozen de vakjury én het publiek hun favorieten in de volgende categorieën: Mens, Dier, Landschap en de speciale junior categorie ‘Raar Maar Waar’. Per categorie is een jury- en een publiekswinnaar gekozen.
Prestigieuze fotowedstrijd
De National Geographic fotowedstrijd is een samenwerking tussen National Geographic Channel, National Geographic Magazine en National Geographic Junior Magazine en startte in 2007. Inmiddels is de wedstrijd uitgegroeid tot een waar begrip onder Nederlandse en Belgische fotografiefans.
Smartphone fotografie
De fotowedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door OPPO. De telefoonfabrikant focust zich op smartphonefotografie en videografie en is binnen de fotocompetitie sponsor van de smartphone-challenge. Het niveau van de ingezonden foto’s binnen deze categorie was erg hoog en bewijst dat je niet per se een dure camera hoeft te hebben om een goede foto te maken. Winnaar van de smartphone-challenge is geworden Frederike Heuvel met haar perfect getimede foto.
Kennis van de wereld vergroten
Fotografie is ontzettend belangrijk voor National Geographic. Continu reizen fotografen de wereld om mooie, fascinerende en inspirerende beelden vast de leggen. Foto’s verbreden namelijk onze blik op de wereld. National Geographic heeft wereldwijd een enorm bereik en fotografie past in de missie van het bedrijf om ‘entertainment met een doel’ aan te bieden. Meer dan een kwart van de opbrengst van National Geographic komt ten goede aan de National Geographic Society, die daarmee explorers ondersteunt om onze kennis van de wereld te vergroten en te verspreiden.