Zeg je Nintendo, dan zal het gros van de mensen meteen denken aan Mario, Zelda en Donkey Kong. Een enkeling zal Metroid of Kirby noemen, maar de schattige Pikmin worden al snel vergeten of zijn totaal onbekend. Zonde, want de Pikmin-games zijn toegankelijk, strategisch en gaan al mee sinds de Nintendo GameCube. Het feit dat niemand minder dan Shigeru Miyamoto – de bedenker van Mario en Zelda – ook deze franchise heeft gemaakt, maakt het in mijn optiek nog merkwaardiger dat het niet bekender is bij het grote publiek.
Pikwie?
Wat daar de meest voor de hand liggende reden voor kan zijn, is het type gameplay van Pikmin. In tegenstelling tot het platformen in Mario, of het ontdekken in Zelda, zijn dit strategische games die je bijna het beste kan vergelijken met een RTS zoals Age of Empires op de PC. Tegelijkertijd blijven het Nintendo-titels waardoor ze toegankelijk zijn voor een groter publiek, maar eerlijk is eerlijk; het genre blijft een niche.
Een korte omschrijving van Pikmin kan geen kwaad. In de meeste delen crash je met je ruimteschip op een mysterieuze planeet (die wel heel erg lijkt op onze Aarde) en moet je zo snel mogelijk je schip zien te repareren. Dit doe je door onderdelen van je schip terug te vinden die verspreidt liggen door verschillende levels. Dit doe je niet alleen, maar met de titulaire Pikmin. Kleine zaad-achtige wezentjes met verschillende krachten. Zo zijn de rode Pikmin bestand tegen vuur en sterk, kunnen de blauwe onderwater lopen, zijn gele elektrisch etc. etc. Ieder deel introduceert nieuwe kleuren en binnen no-time heb je een leger aan schattige zaadjes die je kan inzetten om zware dingen naar je schip te tillen, nieuwe paden te openen, maar ook om jou beschermen. De planeet is niet zonder gevaren en de monsters die rondlopen kunnen het je leven flink zuur maken.
De gevechten ga je aan door de Pikmin naar je vijanden te gooien en ze op terug te fluiten voordat ze worden opgegeten…wat ongetwijfeld gaat gebeuren. Gelukkig is het aanvullen van je leger zo gepiept, want met het terugbrengen van resources en verslagen vijanden, ploppen er nieuwe zaadjes uit de uivormige ruimteschepen die je letterlijk uit de grond moet trekken. Het type Pikmin bepaal jij, dus ook dit stukje management ligt bij jou.
Het vinden van materiaal voor je ruimteschip en de hoeveelheid Pikmin in je groep is niet het enige waar je rekening mee moet houden. De game is opgedeeld in dagen en je moet zoveel mogelijk gedaan krijgen voordat de zon ondergaat en je de nacht veilig spendeert in je ruimteschip. Timemanagement is een groot onderdeel en vooral in het eerste deel.
Pikmin 1+2 HD
Geïnteresseerd? Lucky you, want dit jaar heeft Nintendo vlak voor de release van Pikmin 4, remasters van de eerste twee delen uitbracht op de Switch. Opgepoetste versies waarin de gameplay op een aantal quality of life verbeteringen hetzelfde is gebleven en de graphics opgepoetst zijn.
Dat timemanagement waar ik het net over had is het meest prominent aanwezig in het eerste deel. Je hebt hier namelijk niet alleen rekening te houden met de tijd tot zonsondergang waarin je alles moet plannen, je moet het schip van Captain Olimar zien te repareren binnen 30 ingame dagen. Stressvol? Absoluut. Is het te doen? Absoluut! Het zorgt er alleen wel voor dat de eerste Pikmin ook meteen de meest moeilijke is.
Klink het toch als te veel gedoe? Dat dagenlimiet is vanaf deel twee niet meer aanwezig, waardoor je gemakkelijk met die kan beginnen. De Pikmin-games zijn op het gebied van verhaal weldegelijk met elkaar verbonden, maar meer op een lore manier dat het leuke herkenningspunten zijn als je de vorige delen hebt gespeeld.
Oorspronkelijk GameCube-games waren de graphics na twintig jaar toe aan een upgrade. Met de 1+2 HD versies zijn de twee klassiekers voorzien van HD textures. Het ziet er inderdaad een stuk beter uit, maar de textures zien er toch nog wat gedateerd uit. Dat allebei de games maar op 30fps draaien in plaats van 60 is in mijn ogen een gemiste kans. Op het gebied van gameplay staan Pikmin 1 en 2 – zeker door de verbeteringen uit nieuwe games die zijn toegevoegd – nog altijd als een huis, maar qua graphics zijn 3 en 4 een stuk beter.
Pikmin 4
Pikmin 3 kwam op de geplaagde Wii U uit waardoor nóg minder mensen hem speelde en geheel terecht kreeg het – net als vrijwel elke andere grote Wii U-game – een Deluxe port op de Switch. Al jaren voor die versie in 2020 uitkwam op de Switch, had Mr. Miyamoto himself aangekondigd dat Pikmin 4 in ontwikkeling en al zelfs ver in ontwikkeling was. Het mocht even duren, maar na ports en remasters van de drie voorgaande games is er dit jaar eindelijk een gloednieuwe Pikmin uitgekomen.
Pikmin 4 is typisch zo’n titel die in al het gamegeweld van 2023 ondergesneeuwd is. Eeuwig zonde, want het is een geweldige game. Niet alleen binnen de franchise, maar in zijn geheel. De game heeft dan ook geheel terecht de Best Strategy award gewonnen bij de Game Awards van dit jaar. Kijkend naar de graphics (no pun intended) is het één van de mooiere games op de Switch en is het verkennen van de uitgebreide levels een genot.
Het vierde deel introduceert uiteraard nieuwe Pikmin die ingezet en gemanaged moeten worden, maar ook de enorm aandoenlijke Oatchi. Een hondje waar je op kan rondrijden om sneller van A naar B te gaan, maar net als de Pikmin ingezet kan worden in combat of verzamelen. Je twee-potige vriend is slechts een van de grote gameplay vernieuwingen die in de game zit. Op vrijwel ieder vlak voelt Pikmin 4 als een verbetering op wat daarvoor kwam. Er is een nieuw upgrade-systeem aanwezig, meer content en een vermakelijke multiplayer mode. En die tijdstress? Je kan nu ook ingame nachten de planeet blijven verkennen met alle gevaarlijke gevolgen van dien.
Hoewel sommige van deze updates de gameplay wat versimpelen, is het hierdoor het meest toegankelijke deel zonder dat het strategische verloren gaat. Aan het begin van iedere ‘dag’ was ik aan het plannen wat de snelste en veiligste manier was om gedaan te krijgen wat ik wilde.
Mijn advies? Begin lekker bij Pikmin 4 (er is een demo beschikbaar in de eStore) en speel de vorige drie games als je achteraf meer wilt. Ze mogen dan wel geen Mario of Donkey Kong zijn, maar de kleine Pikmin verdienen onze aandacht.