Review: Animal Crossing New Horizons

Review: Animal Crossing New Horizons

20 maart 2020 was een bijzondere dag voor game releases. Aan de ene kant had je DOOM Eternal, een game waarin je de ene demoon na de andere op brute wijze letterlijk uiteenscheurt. Aan de andere kant kwam die dag ook Animal Crossing New Horizons uit en laat die game nu vrijwel het tegenovergestelde zijn daarvan.

Al vanaf de aankondiging werd er door een groot aantal gamers uitgekeken naar de nieuwe Animal Crossing en dat is niet zonder reden. Tussen alle games met een groot verhaal, epische setpieces, razendsnelle actie waar je hart sneller van gaat kloppen is Animal Crossing juist een game waarin alles rustig gaat. Zo rustig dat sommige gamers het zelfs saai kunnen noemen. Ook ik zat in dat kamp…tot ik met New Horizons begon en mij opeens realiseerde hoeveel uur ik in de Nintendo DS-versie van Animal Crossing had gestoken en ik ook nu weer helemaal opgeslokt werd in het koddige wereldje.

Zelfs tijdens het spelen begrijp ik volledig waarom mensen het saai kunnen vinden. Tijdens een speelsessie doe je niet meer dan socializen met de inwoners van jouw eilandje, gooi je een hengel uit, vang je insecten met een net, hak je bomen om voor resources, waarmee je vervolgens weer meubels kunt bouwen en verkoop je de spullen waar je niks aan hebt. De volgende dag doe je precies hetzelfde en – je raadt het niet – de dag daarna weer precies hetzelfde.

Tom Nook

Wat is dan het doel, hoor ik je vragen. Bij het betreden van je eiland krijg je een tent, smartphone en wat spulletjes van fan favorite wasbeer Tom Nook. Dit pakket komt echter met één voorwaarde: alle spullen moeten wel terugbetaald worden. Dit doe je door de eerdergenoemde vissen en insecten te verkopen, maar ook zelfgemaakte meubels en zelfs een heel goksysteem omtrent knollen, waarbij je op zondagochtend knolrapen kan inkopen die door de week heen fluctueren in prijs.

Wat Animal Crossing zo’n ‘chillgame’ maakt, is dat niets een tijddruk heeft en je het op je eigen tempo doet. Als je net die dag een cool behang in het winkeltje ziet en je Bells (valuta) daaraan wilt besteden in plaats van je huis afbetalen, dan is dat geen probleem. Geen druk, geen stress, volledig rustgevend. Op de actuele prijs van knollen na dan, want je wilt geen verlies draaien. Hier komt dan ook het multiplayer aspect om de hoek kijken. Met een watervliegtuig (ironisch gezien bestuurd door een Dodo) kan je de eilanden van real life vrienden bezoeken. Leuk om toch even een soort van te socializen in deze gekke tijd en te kijken hoe zij hun eiland inrichten, maar ook handig omdat hun winkels mogelijk hogere prijzen hebben. Er is sinds de release van New Horizons een volledige community ontstaan op interne,t waarin mensen de beste prijs voor hun spullen proberen te scoren. In dat opzicht had deze game op geen beter moment uit kunnen komen.

Lening aflossen

Deze gameplay lokt je om de volgende dag gewoon weer terug te komen om het hele riedeltje opnieuw te doen. Wie weet wat voor vissen je die dag vindt, welk schattig diertje er dan weer opeens over je strand banjert en je hebt natuurlijk nog altijd die grote lening van je steeds grotere huis die je moet aflossen. Binnen een aantal luttele dagen waren mijn New Horizons speelsessies vaste prik geworden en kan ik ze stiekem onderdeel van mijn dagritueel noemen.

In dat opzicht doet het ook niet veel meer dan wat de vorige Animal Crossing-games ook al deden en zou dit als het grootste minpunt gezien kunnen worden. Echter werkt de formule verdraaid goed als het zijn klauwen vastzet en niet meer loslaat…totdat je even niets meer te doen hebt. Na een paar weken te hebben gespeeld heb ik een groot huis, zijn er nieuwe inwoners met gemeubileerde woningen en zijn de leningen afbetaald.

Verzameldrang

Het recente Paasevent was leuk voor hoelang het duurde en het volgende evenement staat alweer om de hoek, maar daar tussendoor is er op den duur weinig meer te doen qua doelstellingen. Wel blijft te allen tijden de uitdaging om alle collectibles te verzamelen, want sommige beestjes zijn slechts op bepaalde momenten in het jaar te vangen. Ook hier weer een manier om jou als speler terug te laten komen, wat in mijn geval ook gaat lukken door mijn verzameldrang.

Nintendo geeft je de vrijheid en hoewel dit voor de creatieveling onder ons die losgaat op het zelf maken van designs geen groot probleem is, ben ik daar mogelijk iets te doelgericht en niet creatief genoeg voor. Oftewel, ik heb iets té veel vrijheid op mijn eiland, waardoor de cirkel (op dit moment!) voor mij rond is en ik Animal Crossing makkelijker aan de kant kan leggen na mijn dagelijkse routine voor een game met een groot verhaal, epische setpieces en razendsnelle actie waar je hart sneller van gaat kloppen.

Animal Crossing New Horizons is de perfecte game voor in deze gekke tijden van quarantaine. Het doet dan wel niet veel meer dan de games die ervoor kwamen, maar dat maakt het niet minder een rustgevende ervaring… voor zolang het duurt tot het volgende evenement.

Animal Crossing New Horizons is nu exclusief verkrijgbaar voor de Nintendo Switch