Review: Kingdom Hearts Cloud Versions

Kingdom Hearts Cloud Versions

Hier bij Mixed Grill heb ik al vaker geroepen hoeveel ik van de Switch houd, maar we kunnen er niet echt omheen dat het apparaat zijn leeftijd begint te tonen. Cloud gaming kan hier een uitkomst in zijn om games te spelen die Nintendo’s handheld eigenlijk helemaal niet aankan. De enorme bundel aan Kingdom Hearts-games die ik hiermee testte bleken echter een koude kermis.

Het concept is prima. Op je Switch installeer je het spelicoon wat vervolgens een connectie opent naar een server in de cloud waar de game wordt afgespeeld, alle input van jouw Switch wordt doorgegeven en het beeld getoond wordt. Eerdere titels die dit uit probeerden bleken redelijk succesvol waardoor grafisch indrukwekkende games als Control en Hitman konden werken op kleine, veel minder krachtige handheld. De keerzijde is dat een internetverbinding altijd vereist is.

Een hoop duurbetaalde content

Square Enix waagt zich er nu ook aan om één van hun bekendste series (een prachtige mix tussen Final Fantasy en Disney) hier op beschikbaar te stellen in de vorm van drie, onredelijk geprijsde pakketten. De eerste is Kingdom Hearts HD – 1.5+2.5 ReMIX – Cloud Version (EUR 39.99), de tweede Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue Cloud Version (EUR 49.99), en Kingdom Hearts 3 + Re Mind (DLC) Cloud Version (EUR 59.99). Dit rijtje van gemakkelijk van de tong rollende titels kan in één keer aangeschaft worden als Kingdom Hearts Integrum Masterpiece for Cloud voor EUR 99,99. Je krijgt hiervoor wel een hoop content die de hele serie spant met de drie hoofddelen, de PSP, GBA en 3DS games en paar aanvullende extra uitgaven zoals als de re:CODED cutscene collectie. Dit is niet uniek gezien we deze HD Remixes al op de PlayStation 3 speelden.

Zeer matige ervaring

Het cloud concept lijkt de correcte keuze voor het redelijk recent verschenen Kingdom Hearts 3 welke op PlayStation 4 en Xbox One overduidelijk te zwaar geweest zou zijn voor de Switch. Waarom de andere twee collecties met de oudere games ook deze route bewandelen is me een raadsel, gezien dit in mijn ogen prima direct geport had kunnen worden. Cloud versies aanbieden is natuurlijk wel de gemakkelijkere optie lijkt het en omdat ik het als concept interessant vond begon ik vol goede moed. Die goede moet draaide al gauw uit in een enorme teleurstelling, want deze Cloud Versions van Kingdom Hearts zijn bij vlagen onspeelbaar en de rest van tijd zeer ondermaats.

Resoluties en misselijk makende framerates

Te beginnen met de weergave, want zelfs in de dock haalt de game slechts een resolutie van 720p met daar overheen flinke compressie en artefacten van de internetverbinding. Bij vlagen leek het alsof ik naar youtube zat te kijken in 2006! In handheld mode is dit nog te overkomen door het kleinere scherm maar we zijn beter gewend. En dat is nog niets als je naar de performance kijkt. Cutscenes stotteren, stoten en het cinematisch draaien van een camera voelt misselijkmakend. Ik ben terug gegaan naar beelden van de originele versie van Kingdom Hearts op de PlayStation 2 om te controleren of dit niet altijd al zo was – en nee, het PS2 origineel loopt beter dan deze Switch versie twintig jaar later. En met een dergelijk cinematische game als Kingdom Hearts die erg leunt op lange cutscenes verzuurt dit de ervaring enorm. In gameplay bleek dit doorgaans iets beter maar kon ik het nog steeds niet een stabiele dertig fps noemen, geregeld dipte dit tot een zichtbare twintig!

Network congestion

Andere keren verschenen er melding over network congestion waardoor de ervaring nog slechter werd en mijn input erg begon achter te lopen: niet ideaal in een game met real-time combat. Om nog maar te zwijgen over het risico dat je neemt door de console in slaapstand te zetten waar ik geregeld uren progressie verloor doordat de sessie niet reconnected kon worden. Je kunt stellen dat dit aan mijn internet verbinding ligt, maar met een 300 mbps down en 30 up wireless netwerk zou dit geen probleem mogen zijn. Bekabeld (met met de originele Switch vereist dit een adapter) maakt weinig verschil als ik collega’s mag geloven, dus waar gaat dit fout? En is er ruimte voor verbetering? Kan Square dit patchen in de cloud ervoor te zorgen dat ik op zijn minst een gelijke ervaring kan krijgen? Want dit is niet de manier om door de honderden uren aan Kingdom Hearts content heen te gaan.

Conclusie

Nieuwe technologie is een topmanier om titels naar de Switch te krijgen die je anders mis zou lopen. Helaas zijn de cloud versies van Kingdom Hearts op zijn best matig en op zijn slechtst onspeelbaar op Nintendo’s handheld/console hybride. Cutscenes stotteren, framerate in gameplay laat te wensen over en de input lag door te drukke servers is onuitstaanbaar. Tel daarbij op dat de pakketten zeer duur betaald zijn en je ze zonder stevige internetverbinding niet kunt spelen, dus niet in de trein, niet op het strand of de wc. En dit is zonde, want de Kingdom Hearts past perfect op Nintendo’s console, het is alleen mijlen beter en goedkoper elders.

Sander Noordijk

Kingdom Hearts Cloud Versions