Vanaf 13 december is in Het Klederdrachtmuseum in Amsterdam een tentoonstelling te zien over de Surinaamse koto. In samenwerking met Het Koto Museum in Paramaribo wordt het bijzondere verhaal van deze traditionele klederdracht verteld.
De koto is het traditionele kostuum van Afro-Surinaamse vrouwen. De tentoonstelling laat zien wat de betekenis van de koto is voor de draagster ervan, kotomisi genoemd. Zowel het heden als het verleden komen hierbij aan bod. Naast de koto’s worden ook verschillende angisa’s getoond. Dit zijn de hoofddoeken die een belangrijk onderdeel uitmaken van de klederdracht. Ze kunnen op verschillende, betekenisvolle manieren worden gebonden.
Hoofdrol voor de kotomisi
Het gezamenlijke verleden van Nederland en Suriname is al vaak belicht, maar nog niet eerder speelde de kotomisi hierin de hoofdrol. De eerste elementen van de koto verschenen tegen het einde van de slavernijperiode en de klederdracht heeft zich daarna op geheel eigen wijze ontwikkeld. Dit maakt de koto en angisa tot bijzonder Surinaams cultureel erfgoed. Deze rijke traditie is van generatie op generatie overgedragen en heeft in de loop van de tijd vernieuwingen ondergaan. Vandaag de dag wordt de koto nog steeds gedragen bij feesten en gedenkdagen.
Unieke portretten van bijzondere vrouwen
Naast een veelzijdige collectie koto’s is er ook een unieke serie portretten te zien: Oral History Kotomisi. Speciaal voor de tentoonstelling zijn verhalen en ervaringen met de koto en angisa verzameld, van zowel oudere als jongere Creoolse vrouwen. In Suriname en in Nederland. De verhalen, vaak van moeder op dochter doorgegeven, zijn bij de geïnterviewden thuis gefilmd. De vrouwen laten onder andere zien welke codes er in de koto’s en angisa’s zijn verwerkt en hoe het wordt gedragen.
Ontwerpwedstrijd voor verbinding met het heden
Tot slot wordt ook het winnende ontwerp getoond van een wedstrijd die het Klederdrachtmuseum uitschreef. Om een link te kunnen leggen met het heden riep het museum de hulp in van de Amsterdamse stichting Music And Fashion Battle en het Ondernemershuis in Paramaribo. Via hun platforms werd een zogeheten open call geplaatst waar jonge ontwerpers uit Nederland en Suriname op konden reageren. Ze kregen de uitnodiging om een vernieuwd ontwerp te maken het kotomisi kostuum, waarin elementen en codes uit het verleden en de toekomst een nieuw verhaal vertellen. Winnaar is de Surinaams-Nederlandse ontwerpster Cheyenne Nelson. Na afloop van de tentoonstelling wordt haar ontwerp overgedragen aan Het Koto Museum. Hier wordt het vervolgens toegevoegd aan de permanente collectie.