Een virtuele testrit in de Volvo 360c

De auto van de toekomst volgens Volvo

Hoe zullen auto’s er in de nabije toekomst uitzien? De Volvo 360c komt waarschijnlijk heel dicht in de buurt. Op het hoofdkantoor van Volvo in Gotenburg zijn ze druk bezig met de ontwikkeling van deze hypermoderne auto. Wij mochten op bezoek voor een virtuele testrit.

De Volvo 360c is niet zomaar een modern vormgegeven conceptcar. Het is eerder een blauwdruk van hoe wij ons over een paar decennia verplaatsen. Of beter gezegd: laten verplaatsen. Het opvallendst aan deze auto is namelijk het ontbreken van een stuur of andere manieren om de auto te besturen. Bij Volvo zijn ze ervan overtuigd dat de slimme auto’s van de toekomst beter kunnen rijden, sturen en navigeren dan mensen.

Business Class

Hierdoor is het mogelijk om de auto op een geheel andere manier in te richten. Wij kregen een paar opties te zien in Zweden en mochten ook een virtuele testrit maken met de 360c. De opvallendste configuratie is namelijk de auto waarin je kunt slapen. In de testopstelling van Volvo zagen we hoe dat er in de praktijk uitziet. De inrichting van de auto deed hierbij sterk denken aan een luxe stoel in de business class van een goede luchtvaartmaatschappij.

Bij Volvo zijn ze er namelijk van overtuigd dat dit soort auto’s kunnen gaan concurreren met bijvoorbeeld het vliegtuig of de trein als het het aankomt op middellange afstanden of op plaatsen waar geen station of vliegveld in de buurt is. De 360c komt op de gewenste tijd voorrijden bij je huis en brengt je via de snelste route naar de plaats van bestemming. Nergens hoef je over te stappen of in te checken. Zo kun je onderweg doen wat je wilt: een film kijken, naar buiten staren of lekker slapen. Zo ben je de volgende ochtend uitgerust op de plek van bestemming.

Testrit

Het is mooi om te zien hoeveel mogelijkheden er zijn om de reis helemaal af te stemmen op de wensen van de passagiers. Zo kun je kiezen voor een koffiemachine of wastafel aan boord en zijn er compartimenten waaruit je diner en ontbijt worden geserveerd. Om goed te begrijpen welke opties er nu allemaal zijn, mochten we een virtuele testrit maken in de Volvo 360c.

Met een VR-bril op en met bijpassende controllers in de handen stapten we in een proefopstelling. Je zou misschien denken dat een proefrit op een echte weg veel interessanter is, maar niets is minder waar. In deze virtuele omgeving kan Volvo een prachtig toekomstbeeld laten zien. Een toekomst waar steden en (snel)wegen heel anders zijn ingericht dan nu. Om de toekomstvisie van Volvo te begrijpen, moesten we daarom afreizen naar een virtuele toekomst.

Champagne

In deze toekomst ben je geen eigenaar meer van een auto, maar bestel je er eentje als je die nodig hebt. Waarschijnlijk net zoals je nu een Uber regelt via je smartphone. Je kunt daarbij van te voren je wensen doorgeven, waardoor de auto helemaal op maat is ingericht. Zo kun je tijdens het reizen naar het werk alvast overleggen met collega’s. Hierbij gebruik je de ramen als een groot beeldscherm. Of je pakt de auto om met vrienden naar een feest te gaan. Onderweg zorgt het aangepaste licht, de muziek en de gekoelde champagne al voor de sfeer. Niemand hoeft immers de BOB te zijn.

Al deze mooie toekomstbeelden roepen natuurlijk ook wat vragen op. Deze kon ik kwijt bij Martin Kristensson. Hij is Senior Director Autonomous Driving en Connectivity Strategy bij Volvo. Wat ik van hem vooral wilde weten is hoe hij de stappen ziet die genomen moeten worden om van de hedendaagse verkeerssituaties over te gaan naar een wereld vol zelfrijdende auto’s. Volgens Martin zijn daarbij twee zaken het belangrijkst: regelgeving en vertrouwen.

Communicatie

Zo is Martin Kristensson in gesprek met overheden en andere autofabrikanten over bijvoorbeeld aanpassingen aan de infrastructuur en de communicatie tussen auto’s van verschillende merken. Er zal een interessante en spannende overgangsfase komen, waarin het verkeer zal bestaan tussen auto’s zonder bestuurder en auto’s zoals we die nu kennen. Tijdens de virtuele testrit kregen we daar al een mooi voorbeeld van. Op een snelweg was een aparte rijbaan voor autonome auto’s. Deze hadden allemaal dezelfde snelheid en hielden de gewenste afstand. Dat maakt de kans op ongelukken heel erg klein.

Vertrouwen is een andere belangrijke factor. Deze is volgens Martin ook het meest interessant. Wij groeien allemaal nog op met auto’s met een bestuurder. Voor ons, of voor sommigen van ons, zal het lastig zijn om op een gegeven moment over te stappen op een zelfrijdende auto. Je moet dan vertrouwen hebben in de techniek en de veiligheid. Wanneer durf je je kinderen door zo’n auto naar school of sportles te laten brengen? Denk daar maar eens over na. Op een gegeven moment zal er volgens Kristensson een generatie komen die niet beter weet dan dat auto’s geen bestuurder hebben.

Voetgangers

Over veiligheid gesproken. Ook daar moet extra over nagedacht worden. Hoe zorg je dat een stille, elektrische auto wel opvalt voor fietsers en voetgangers. Bijvoorbeeld door de auto bij het optrekken en afremmen geluid te laten maken. En door gebruik te maken van de LED-verlichting, die onder meer rondom de 360c te vinden is. Ook dit moet het liefst in een universele taal zoals we die nu bijvoorbeeld kennen van het oranje knipperlicht voor richtingaanduiding.

Er valt dus nog heel wat werk te verrichten door alle betrokken afdelingen bij Volvo. Wij zijn dan ook erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen en wat er van alle plannen rondom de 360c werkelijkheid gaat worden. Het zou mooi zijn om in bijvoorbeeld 2035 in een auto te stappen waarvan je in 2019 de oerversie hebt gezien.

De auto van de toekomst volgens Volvo

De auto van de toekomst volgens Volvo

De auto van de toekomst volgens Volvo

De auto van de toekomst volgens Volvo
De 360c op weg naar een feestje
De auto van de toekomst volgens Volvo
Slapen kan ook in de 360c