Overal om ons heen zien we logo’s. Bijvoorbeeld van de supermarkt of een warenhuis. Maar ken je die logo’s ook uit je hoofd?
In het experiment Branded in Memory is aan 156 Amerikanen gevraagd om uit het hoofd de logo’s van beroemde merken te tekenen. Als je de resultaten bekijkt, zie je dat we vaak wel een idee hebben, maar dan de exacte details niet altijd op te roepen zijn.
De appel van Apple
Neem nu het logo van Apple: een appel met een hap eruit. Maar aan welke kant zat die hap ook alweer? Links of rechts? En heeft de appel nou wel of niet een steeltje? En zit er nu wel of niet een blaadje aan het steeltje? Alle 156 tekeningen van de logo’s zie je hieronder. De onderzoekers hebben ze heel mooi gesorteerd op nauwkeurigheid en gelijkenis.
De opvallendste conclusie is dat mensen over het algemeen heel goed de juiste kleuren kunnen onthouden, maar dat ze de vorm minder goed voor de geest kunnen halen. Ook kunnen wel stellen dat gedetailleerde logo’s lastiger te onthouden zijn dan de simpele, maar dat spreekt wel een beetje voor zich.
Alle afbeeldingen: Signs.com