Charlotte Schleiffert brengt kleur bij AKINCI

Charlotte Schleiffert - Akinci
Charlotte Schleiffert, Around the World in 6000 Days, Akinci (foto: Wytske van Keulen)

Tijdens een rondje op Art Rotterdam vorige maand viel ons oog direct op een groot en kleurrijk werk bij de stand van AKINCI. Er hing een geschilderde afbeelding van een  vrouw met als hoofd de feloranje kop van een vogel. Het papieren werk bleek van de Nederlandse kunstenaar Charlotte Schleiffert te zijn. We waren meteen geïntrigeerd.

Tijd voor een nadere kennismaking en dat is, zoals gezegd, mogelijk bij de Amsterdamse galerie AKINCI. Momenteel wordt hier de expositie Around the World in 6000 Days van Charlotte Schleiffert gepresenteerd. Wat meteen opvalt, is dat haar grote schilderijen en tekeningen echt van de muren spatten. Je wordt er direct naar naartoe getrokken. Als je vervolgens van dichtbij kijkt, zie je dat de werken gelaagd zijn opgebouwd. Ze bestaan uit verschillende materialen als pastel, acryl, olie, eitempura, folie en textiel.

Karakteristiek en gedurfd

Het expressieve werk van Schleiffert is veelal groter dan levensgroot. En altijd felgekleurd. De hoofdrol is dikwijls weggelegd voor de vrouw. Schleiffert beeldt ze onder andere af als krijger, pin-up, covergirl of popidool. De vrouwen presenteren zichzelf provocerend aan de toeschouwer, maar zonder een directe sensuele lading. Soms hebben ze een hybride vorm en dan draagt de pin-up of extravagant geklede vrouw bijvoorbeeld een vogelkop of een dinosaurusschedel.

Politieke boodschap

Met haar uitgesproken werk richt Charlotte Schleiffert zich op sociale en politieke thema’s. Middels de sterke vrouwen die zij schildert, spreekt ze zich uit over onderwerpen die te maken hebben met ongelijkheid. Denk daarbij onder andere aan machtsverhoudingen tussen man en vrouw, seksuele vrijheid, het verschil tussen arm en rijk en de vrijheid van meningsuiting. Overigens is er, ondanks de ernst van haar inhoud, ook altijd humor te vinden in het werk van Schleiffert.

Verblijf in buitenland

Om haar creativiteit aangewakkerd te houden, heeft Schleiffert veel gereisd naar verre oorden. Vaak verblijft ze ergens langere tijd om inspiratie op te doen. Zo heeft ze onder meer in China, Mexico, de Verenigde Staten, Thailand, Tibet en Cuba gezeten. Soms hoeft ze niet ver te reizen en zorgt haar woonplaats Rotterdam voor de nodige inzichten. Of ze geeft met haar werken commentaar op beelden die ze in de media vindt. In de tentoonstelling bij AKINCI worden schilderijen, tekeningen en sculpturen getoond, waarbij een reis tussen verschillende tijden en plaatsen wordt gemaakt: Around the World in 6000 Days.

Carrière

Charlotte Schleiffert (Tilburg, 1967) timmert al een tijdje succesvol aan de weg als kunstenaar. Ze wordt dikwijls één van Nederlands meest karakteristieke en gedurfde kunstenaars genoemd. Ze voltooide verschillende residenties in het buitenland en haar werk is inmiddels tentoongesteld in allerlei galeries en musea in binnen- en buitenland. In 1999 mocht ze voor haar werk de Prix de Rome in ontvangst nemen en in 2017 won ze de Jeanne Oosting Prijs. Naar aanleiding van deze laatstgenoemde prijs is haar werk momenteel (t/m 21 mei 2018) te zien bij Museum Kranenburgh in Bergen, Noord-Holland. Verder wist De Nederlandse Bank haar begin dit jaar te vinden voor Art Coming Out – All Colours of the Rainbow, een tentoonstelling om zichtbaarheid te geven aan de diversiteit in seksuele voorkeuren die er binnen de bank bestaan. En sinds kort maakt ze deel ook uit van de nieuwe collectiepresentatie, De collectie als tijdmachine, van het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Around the World in 6000 Days van Charlotte Schleiffert is nog te zien t/m 7 april 2018.

AKINCI
Lijnbaansgracht 317
Amsterdam
Open: dinsdag t/m zaterdag van 13:00 tot 18:00 uur

Charlotte Schleiffert - Akinci
Charlotte Schleiffert tijdens Art Rotterdam 2018
Charlotte Schleiffert - Akinci
Charlotte Schleiffert, Around the World in 6000 Days, Akinci (foto: Wytske van Keulen)
Charlotte Schleiffert - Akinci
Charlotte Schleiffert, Lady Gaga, 2017, mixed materials on paper, 282×151 cm, Akinci (foto: Wytske van Keulen)