Meerderheid consumenten vindt duurzaamheid belangrijk bij het online shoppen

online shoppen

Ongeveer twee derde van de consumenten vindt duurzaam online winkelen belangrijk, blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor. Uit het onderzoek, uitgevoerd door Stakeholderwatch in opdracht van Thuiswinkel.org, blijkt verder dat 84% van de consumenten bewuste keuzes maakt om retourneringen te vermijden en dat 68% van de consumenten de voorkeur geeft aan een duurzame afleveroptie, wanneer deze wordt aangeboden. 36% van de consumenten is zelfs bereid meer te betalen voor een duurzame bezorging.

Ondanks de bereidheid om duurzaam online te winkelen, is voor de consument helaas niet altijd duidelijk hoe dit gedaan kan worden. Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, vindt de onderzoeksresultaten echter goed nieuws: “We moeten consumenten handvatten geven voor hoe ze dat moeten doen. Consumenten zien webwinkels als belangrijke informatiebron als het gaat om duurzaamheid over het product of de afleveroptie, geeft het onderzoek aan. Het is cruciaal om klanten inzicht te geven, om transparant te zijn over duurzamere keuzes, en om ze voor te lichten en duurzame opties aan te bieden. Die moet je duidelijk laten zien.”

Duurzame verpakking

Bijna 9 op de 10 ondervraagden vindt dat het verminderen van plasticgebruik en minder verpakkingsmateriaal belangrijke mogelijkheden zijn voor webwinkels om zelf te verduurzamen. Voor Marlene ten Ham is het echter de vraag of daarmee de grootste impact kan worden gemaakt. “Uiteindelijk is het vooral belangrijk om pakketten zo klein mogelijk te maken, omdat verzending van lucht zorgt voor een verhoogde CO2-uitstoot tijdens de distributie. In verzendzakken van (gerecycled) plastic verzend je geen lucht, waardoor er veel meer pakketten in 1 vervoersmiddel passen en er minder gereden hoeft te worden”, aldus Ten Ham.

Verduurzamen van het aanbod

Naast het verduurzamen van de verpakkingen en de logistieke processen, is er natuurlijk ook veel winst te behalen bij het duurzamer maken van het assortiment. Hier is natuurlijk ook een grote rol weggelegd voor de kledingindustrie,  die als 1 van de meest vervuilende industrieën ter wereld geldt. Grote ketens zoals C&A bieden al steeds meer organic cotton kleding aan, waarbij het gebruikte biologische katoen minder schadelijk is voor het milieu en de producenten. Daarnaast is ook de populariteit van vintage fashion – en de daarmee gepaard gaande initiatieven – in de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Desondanks verwachten consumenten meer informatie en actie van webwinkels wat duurzaam online winkelen betreft. Webwinkels kunnen hierop inspelen door klanten beter te informeren over duurzaamheid en de opties die consumenten zelf hebben om de impact op het milieu te verkleinen bij het online shoppen. “Werk daarin samen met je klant. De wil om duurzaam online te kopen is er. Nu is het tijd om de handen ineen te slaan”, luidt het advies van Ten Ham.

Ben je benieuwd hoe je de volgende keer zelf duurzamer online kunt shoppen? Milieu Centraal heeft op deze pagina enkele handige tips voor je op een rijtje gezet.