De Koreaanse kunstenaar Do Ho Suh staat onder andere bekend om zijn enorme kopieën van huizen en kamers van gekleurd en doorzichtig materiaal. In een nieuwe expositie in New York is er juist focus op de details in zijn werk.
Als je een enorme installatie van Do Ho Suh bekijkt, ben je al snel onder de indruk van het geheel. Hierdoor ontgaat je wellicht het fantastische gevoel voor detail. In de installatie Jet Lag zie je daarom een grote collectie losse voorwerpen. Stuk voor stuk zijn het onderdelen van een woning, maar door ze los te koppelen van een groter geheel ga je het ingenieuze werk van Do Ho Suh extra waarderen.
Alledaagse zaken
Jet Lag bestaat uit een groot aantal alledaagse zaken als lichtknoppen, intercoms, deurklinken en sloten. Dingen die in heel veel huizen en appartementen te vinden zijn en die we achteloos gebruiken. Toch zijn ze belangrijker dan je we in eerste instantie denken. Een deur die je niet kunt openen zal bijvoorbeeld altijd gesloten blijven.
Door deze voorwerpen te tonen in een galerie, en dan gemaakt van doorzichtig en gekleurd gaas, veranderen ze in iets magisch. Bovendien draait het werk van Do Ho Suh heel sterk om herinneringen. De meeste kopieën die hij maakt zijn afkomstig uit huizen waarin hij zelf heeft gewoond. Zo neemt hij de details van het huis altijd als tastbare herinnering met zich mee.
Standbeeld
Een ander nieuw werk is de sculptuur Inverted Monument. Hier zien we een standbeeld waarbij de afgebeelde persoon in de sokkel blijkt te zitten. Dat is zichtbaar, omdat het totaal transparant is. Het geheel roept heel veel interessante vragen op over bijvoorbeeld standbeelden in de openbare ruimte. Vaak weten jonge generaties niet meer wie die mensen zijn. Of zijn de afgebeelde personen beladen vanwege bijvoorbeeld een koloniaal verleden. Dit standbeeld laat ons heel anders naar deze ietwat ouderwetse kunstvorm kijken.
Mocht je eerdaags in New York zijn, dan is het werk van Do Ho Suh daar tot en met 29 oktober te bewonderen bij Lehmann Maupin.