Hoewel The Last of Us Part II er vorig jaar vandoor ging met mijn Game of the Year (en zelfs Game of the Generation) award, stond er vorig jaar één game vlak achter op de tweede plek: Ori and the Will of the Wisps. Het is geen geheim dat ik verliefd werd op Ori and the Blind Forest en de sequel pakte vorig jaar datgeen wat het eerste deel zo goed maakte en breidde dit verder uit op sublieme wijze.
De sprookjesachtige art style is in ieder gebied en scenario adembenemend mooi en dit is dan ook precies zo’n game waarvan ik graag het concept art en het ontwikkelproces had willen zien. Future Press lijkt mij te hebben gehoord en heeft eind vorig jaar The Art of Ori and the Will of the Wisps uitgebracht. Een dik boek van net geen 300 pagina’s bomvol met de kleurrijke art. Nu Will of the Wisps deze week één jaar oud is en het originele Blind Forest zijn zesde verjaardag viert, is het een mooi moment om daarin te duiken.
In tegenstelling tot het Control boek dat ik eerder behandelde, gaat het hier om een meer traditioneel art boek hoewel er toch ruimte is genomen voor wat extraatjes. Het derde hoofdstuk bestaat namelijk volledig uit concept storyboards van setpieces en word je door de developers aan de hand meegenomen door het hele traject en waarom keuzes zijn gemaakt.
Al het werk, van concept tekeningen tot aan de prachtige platen van de wereld waar Ori haar avontuur in beleefd en de personages daarin, worden bijgestaan met bijschriften van de artiesten, zodat je een stuk development-achtergrond meekrijgt. Zo zijn er verschillende concept tekeningen van personages in vroege stadia waarbij ze er nog anders uitzagen, maar in die ontwikkelfases soms ook nog andere gameplaydoeleindes hadden.
Het biedt een blik achter de schermen van hoe het ook had kunnen zijn en ondanks dat de titel van het boek zich lijkt te focussen op de sequel, zijn er ook verschillende stukken art meegenomen uit Ori and The Blind Forest (de eerste game).
Het stevige hardcover boek is voorzien van hoge resolutie afbeeldingen op speciaal soft touch papier die de unieke artstyle van de game eer aandoet en is voor fans van de game een must-have. En laten we eerlijk zijn; eenmaal één van de twee games gespeeld is er een grote kans dat je in deze doelgroep valt.