
Vanaf 2 november staat de RAI weer in het teken van PAN Amsterdam. Het alweer de 38ste editie van de beroemde kunstbeurs. Deze keer doen er 125 galeries mee en zijn er 21 categorieën qua kunstaanbod. Dat maakt deze editie diverser dan ooit!
PAN Amsterdam laat een actueel overzicht van kunst, antiek en design zien met presentaties die de rijkdom en gelaagdheid van de Nederlandse kunstmarkt weerspiegelen. Het aanbod varieert van beeldende tot decoratieve kunst en van oude tot hedendaagse kunst. Naast design, Aziatische prenten en 19de-eeuws antiek zijn er klokken, munten, posters, glas, horloges, zilver, iconen, comic art en nog veel meer. Verder is er extra aandacht voor Japanse kunstvormen en gaat de Museum Spotlight dit jaar naar het Kröller-Müller Museum, dat één van zijn topstukken meebrengt voor een plek op de beursvloer. Tot slot ontwierp ontwierp Splinter Chabot het campagnebeeld van deze editie en komt hij met de PANcast.
Zeer divers aanbod
PAN Amsterdam merkt dat er een toenemende belangstelling is vanuit alle verschillende categorieën van de kunstmarkt. Dit vertaalt zich in een steeds gevarieerder en rijker deelnemersveld. Onder de internationale antiquairs en kunsthandelaren die meedoen, bevinden zich nieuwkomers als Van Pruissen Asian Art (met specialisatie Japan), Heejsteck# Gallery (hedendaags), Brand van Egmond (design), vcrb gallery, (hedendaags), Spazio Nuovo (hedendaags), Enseoul (Zuid Koreaanse kunst), Depth of Field (vintage photography), Noon Projects (design boeken), The Millen House (design), Weisbard (hedendaags).
425 jaar handelsrelaties tussen Nederland en Japan
Op 19 april 1600, dit jaar dus 425 jaar geleden, begon de culturele uitwisseling tussen Nederland en Japan met de aankomst van het schip De Liefde op het eilandje Kuroshima. PAN Amsterdam 2025 staat stil bij deze bijzondere mijlpaal. Zo toont Van Pruissen, Asian Art, specialist in traditionele Japanse kunstvormen als lakwerk, keramiek en brons, een fascinerende kruising tussen Oost en West in de vorm van een 18de-eeuwse Japanse tsuba.
Ook bij Hotei Japanese Prints is een bijzonder Japans kunstwerk te zien. De prent ‘Avond in Asakusa’ (1932) van Ishiwata Koitsu toont twee theaters aan een vijver die in de jaren dertig naam maakten als bakermat van de moderne film, de westerse opera en cabaret en revue.
Verder presenteert Rademakers Gallery het textielontwerp VIVID van Mae Engelgeer. VIVID is geïnspireerd op Japanse tatami-matten en combineert fijne garens zoals linnen en viscose met grovere papieren draden voor een rijke, tactiele uitstraling. De subtiele kleurverlopen en ambachtelijke techniek weerspiegelen Japans vakmanschap en esthetiek.
Daarnaast is bij Antiquariaat Mefferdt en de Jonge een Japanse prent uit 1778 te zien die de Nederlandse handelspost Dejima toont, de plek waar de handelsrelatie tussen Nederland en Japan begon. En Vanderven Oriental Art toont een vroeg Japanse Aritaporseleinen schotel (ca. 1650-1660), gedecoreerd in onderglazuur blauw met een fazant op een rots bij rietpluimen. Dit zeldzame sometsuke-stuk markeert de opkomst van een eigen Japanse porseleintraditie, die mede dankzij de handel via Dejima door Nederlandse kooplieden in Europa werd geïntroduceerd.
Museum Spotlight 2025: Kröller-Müller Museum
De 38ste editie van PAN Amsterdam richt de spotlights op het Kröller-Müller Museum. In een eigen stand brengt dit museum zowel hun uitzonderlijke collectie als de ingrijpende renovatieplannen onder de aandacht. Een bijzondere plaats, vlak bij de ingang, is gereserveerd voor de Three-Way Plug, Scale D, Soft 1970, een grootschalig werk van Claes Oldenburg, vervaardigd uit katoen en denim. Vanaf 1965 zet Oldenburg het groteske van het dagelijks leven om in monumenten met een gigantische schaal. Deze komen voort uit zijn poëtische tekeningen, waarin hij een vertrouwd object tot kolossale afmetingen transformeert en projecteert in een denkbeeldig landschap.
Campagnebeeld en podcast door Splinter Chabot
Splinter Chabot, kunstenaar, schrijver en programmamaker, tekende samen met design duo Rive Roshan voor het labyrinthische campagnebeeld van deze 38ste editie. Hun kleurrijke, betoverende beeld voert het publiek een andere wereld binnen. Een wereld vol inspiratie, dromen, hoop en nieuwe ideeën. Zelf omschrijft Chabot de PAN als een doolhof waarin je niet naar een uitgang zoekt maar steeds voor nieuwe ingangen komt te staan: “het is misschien wel het enige doolhof waarin je graag zou blijven verdwalen.”
Maar Splinter Chabot doet nog meer voor deze editie van PAN Amsterdam. Hij presenteert namelijk de PANcast. Hiermee is PAN Amsterdam de allereerste kunstbeurs die zich in het podcastdomein beweegt. In deze doorlopende serie vertellen kunsthandelaren aan Chabot over bijzondere vondsten, actuele trends en persoonlijke verhalen achter de werken.
Over PAN Amsterdam
PAN Amsterdam is dé nationale beurs, met een rijk en gevarieerd aanbod van antiek, design, moderne en hedendaagse kunst. Zo’n 125 bekende kunsthandelaren, antiquairs en galeriehouders tonen hun veelzijdige, hoogwaardige kunstaanbod dat ruim 5.000 jaar kunstgeschiedenis omvat. Jaarlijks wordt de beurs door meer dan 40.000 kunstkopers en -liefhebbers wordt bezocht. Een team van 80 onafhankelijke keurmeesters tekent voor de authenticiteit en kwaliteit van het aanbod. Tijden de beurs worden er ook allerlei evenementen georganiseerd. Kijk voor meer info op de website van PAN Amsterdam.
PAN Amsterdam
2 t/m 9 november 2025
RAI Amsterdam, Europaplein 24








