Nederland is een nieuw streetwearmerk rijker: SKEER. Met een dikke knipoog wordt hiermee de hedendaagse verering van dure merkkleding op de hak genomen. SKEER is namelijk een initiatief van Zeeman met een beetje hulp van rapper Hef.
Voor iedereen die te oud is om de term skeer te kennen: het staat voor blut of goedkoop. Het tegenovergestelde dus van de hype rondom extreem dure kledingmerken of exclusieve drops van hippe streetwearlabels. Geluk zit ‘m namelijk niet in materiële zaken, maar in dingen als liefde, gezondheid en vriendschap.
Of zoals Hef het zegt in het bij de campagne horende nummer S.K.E.E.R.: “Het gaat om wie je bent, hoe je denkt, en niet je kleding”, zo rapt hij. En: “kleren maken de man niet, deze man die maakt de kleren, er uitzien als een doezoe voor een barkie moet je leren”. Veel jongeren steken zich in de schulden om kleding en schoenen te kunnen kopen die ze zich eigenlijk niet kunnen veroorloven.
Fully Zeeman
Met SKEER laten Zeeman en Hef zien dat je je niet hoeft te schamen voor een skere outfit. Als Hef als kind nieuwe kleren kreeg, ging zijn moeder steevast met hem naar de Zeeman: “als mama zei ‘kom shoppen’ dan wist ik al waar ik heen ging, fully Zeeman liep Bundy dan elk feest in.” Als je vervolgens naar de clip van S.K.E.E.R. kijkt of de foto’s van de campagne ziet, dan zie je dat SKEER behoorlijk cool is.
De collectie bestaat uit uiteenlopende items, waaronder een bomberjack, hoodie, trainingspak, t-shirt en zelfs een badjas en slippers. Anders dan bij de fancollecties van Zeeman, bestaat deze collectie niet uit geel-blauwe items, maar voert zwart de boventoon met het SKEER statement duidelijk aanwezig. Vanaf vrijdag 19 november om 15.00 uur is de collectie exclusief te koop via Zeeman.com