Muzikant Nick Cave werkt in zijn vrije tijd graag met keramiek. Van 5 april tot en met 11 mei kun je een bijzondere selectie van dat werk bewonderen in de galerie van Xavier Hufkens in Brussel. In de expositie The Devil — A Life (2020-24) staat het leven van de duivel centraal. Qua thematiek sluit deze kunst van Nick Cave dus haarfijn aan bij de teksten die hij schrijft.
In The Devil — A Life zijn zeventien geglazuurde beeldjes van keramiek te zien. Deze laten Cave’s interpretatie zien van het leven van de Duivel. Deze zijn gemaakt in de stijl van de zogenaamde Victorian Staffordshire flatback figurines, populaire beeldjes die in Engeland werden gemaakt in de periode van 1837-1900. Opvallend detail daarbij is dat deze figuurtjes vaak door kinderen werden gemaakt. De naam flatback verwijst naar het feit dat alleen de voorkant gedecoreerd is.
Huilende Nick Cave
Opvallend is dat Nick Cave de duivel niet afbeeld als een alleen maar boosaardige kracht, maar dat deze menselijke trekjes heeft. Bijvoorbeeld door de duivel als kind af te beelden of door zelf de plek van de duivel in te nemen. Het werk Devil in Remorse toont een huilende Nick Cave. Dit past goed bij de periode in zijn leven waarin Cave aan deze serie begon. Het was middenin het rouwproces na de dood van zijn zoon. Wie het prachtige boek Faith, Hope and Carnage van Nick Cave en Seán O’Hagan heeft gelezen weet dat daarin de beeldjes van de duivel meerdere keren ter sprake komen.
Nick Cave: “Wat begon als een verlangen om één enkel duivelsfiguurtje te creëren als vehikel voor een intens rood glazuur, groeide uit tot een reis naar een soort verlossing van een reeks verpletterende gebeurtenissen. Dit [de keramische werken] – en in feite alle liedjes die ik schrijf – gaan over het idee van vergeving, het idee dat er een morele deugd schuilt in schoonheid. Het is een soort balancering van onze zonden.”
De interesse van Nick Cave in de duivel houdt verband met zijn betrokkenheid bij religie en spiritualiteit, die hij benadert met een mix van scepticisme en geloof. Hij beschouwt deze antithetische gevoelens als onderdeel van zijn artistieke strijd, die verwant is aan een zoektocht naar iets dat pure rationaliteit overstijgt. The Devil — A Life is een vorm van beeldende verhalen die de vraag stelt hoe we de menselijke conditie interpreteren. In de figuur van de Duivel ziet Cave een gebrekkig individu – een belichaming van de donkere, irrationele aspecten van de menselijke psyche – die niettemin naar verbetering streeft. Met andere woorden, mensen zijn in conflict, en er zit goed en slecht in iedereen.