Het amateurvoetbal kan wel een steuntje in de rug gebruiken. Het Britse Lyle & Scott draagt hieraan bij met de campagne Kits for Clubs, waarin ze gratis voetbaltenues beschikbaar stellen. Iedereen maakt hierbij kans.
Kleine clubs werken vaak met een beperkt budget. De aanschaf van tenues is daarbij een flinke kostenpost. Zeker voor beginnende clubs of teams die nog niet eens een eigen tenue hebben ontworpen. Lyle & Scott doet in het eerste jaar van de campagne Kits for Clubs een investering van meer dan £ 1.000.000. Hiermee kunnen tienduizenden amateurvoetballers in een nieuw tenue worden gestoken.
Ook in Nederland kan er meegedaan worden aan Kits for Clubs. Het maakt daarbij niet uit of het een regulier elftal is of een kleiner team dat bijvoorbeeld in de zaal of in een kooi speelt. Via de site van Kits for Clubs kun je jouw team of club aanmelden. Na je aanvraag gaat een expertpanel deze beoordelen. Zij besluiten welke teams de gratis Lyle & Scott-voetbaltenues ontvangen.
Zwart, goud & wit
De tenues worden vervolgens door Lyle & Scott in huis ontworpen. Het assortiment omvat een Argyle-patroon of een op distels geïnspireerd ontwerp voor diegenen die iets opvallends willen, of meer klassieke ontwerpen voor de voetbalpuristen. Qua kleuren is er een palet beschikbaar met daarin zwart, goud en wit. De relaties met de gekozen clubs zullen worden onderhouden en hun feedback op de producten zal worden gebruikt om het assortiment de komende seizoenen verder te ontwikkelen.
De tenues worden allemaal met de hand afgewerkt in Hawick, Schotland, de thuisstad van het merk, met aanpassingen voor individuele rugnummers en clubemblemen. Voor nieuw gevormde teams die nog geen clubwapen hebben, zal Lyle & Scott een stap verder gaan door een clubwapen samen met de club te ontwerpen.
Ben Gunn, Lyle & Scott, Brand & Marketing Director: “Er zijn zoveel amateurvoetbalteams die bijna failliet gaan door een gebrek aan financiering. Wij vinden het daarom ontzettend belangrijk om verandering te brengen door middel van voetbal te ondersteunen. We willen helpen om de stress te verlichten die een nieuw tenue aanschaffen kan veroorzaken bij ouders en gezinnen. Sport moet geen keuze zijn; het moet een recht zijn en we willen een fundamentele verandering teweegbrengen om voetbal beschikbaar te maken voor iedereen, waar dan ook.”
De ‘Kits for Clubs’-campagne zal de komende tien jaar door Lyle & Scott worden ontwikkeld, door de financiering en infrastructuur te ondersteunen die amateurvoetbal hard nodig heeft.