De voordelen van offline marketing

times square in new york

Ondanks de vele mogelijkheden op het internet is het nog steeds heel slim om je bedrijf offline te promoten. Daar bereik je immers letterlijk je doelgroep. Wij geven je een paar handige tips.

Offline val je op

Op het internet struikel je over de banners, advertenties en sluikreclames van influencers. In het gewone leven daarbuiten kun je met een opvallende poster, een groot spandoek of een mooie flyer nog echt de aandacht trekken van je doelgroep. Er zijn enorm veel opties op dit gebied. Kijk maar eens op www.drukzo.nl om te zien hoe groot de keuze is. Wat dacht je bijvoorbeeld bedrukte t-shirts, grote beachvlaggen of stickers. Het mooie is dat er voor elk budget wel een passende campagne te bedenken is.

Ga het gesprek aan

Het mooie van offline marketing is dat je vaak direct kunt zien wie je doelgroep is. Bij bijvoorbeeld het uitdelen van flyers kun je meteen in gesprek met een potentiële klant. Ook krijgt die klant meteen een gezicht bij jouw bedrijf te zien. Het internet is toch vaak anoniem. Bij een like of een klik weet je niet echt met wie je te maken hebt.

Sponsoring

Heb je wel eens aan sponsoring gedacht? Met een budget dat in de zakken van Google of Facebook verdwijnt kun je ook een lokaal evenement of een sportteam uit jouw stad of dorp sponsoren. Vaak is dat meer dan een win-win-situatie. Je ziet je logo en bedrijfsnaam op alle uitingen terug en je maakt er ook nog eens mensen blij mee. Dat zorgt weer voor naamsbekendheid en dat mensen positief over jouw bedrijf gaan praten.

Guerillamarketing

Wil je echt opvallen? Denk dan eens aan guerillamarketing. Trek de aandacht van nieuwe klanten op een opvallende en ludieke manier. Ga eens met je medewerkers of met vrienden sparren over wat voor jou zou werken op dit gebied. Wie even online zoekt of goed om zich heen kijkt in de stad ziet al snel inspirerende voorbeelden die wellicht makkelijk te vertalen zijn naar een campagne die bij jouw bedrijf past.

Ga voor kwaliteit

Hoe vaak is het voorgekomen dat je een pen kreeg van een bedrijf of merk en dat deze waardeloos schreef? Mocht je geld steken in tastbare relatiegeschenken zorg dan dat de kwaliteit in orde is. Dit is niet alleen van toepassing op dingen die je als relatiegeschenk cadeau kunt doen, maar ook bij bijvoorbeeld visitekaartjes. Zo’n kaartje moet na een paar dagen in iemand portemonnee er nog goed uitzien en niet meteen smoezelig ogen. Het soort papier dat je kiest is dus enorm belangrijk.

Maatwerk

Mocht je kiezen voor drukwerk als brieven, posters of flyers, bedenk dan wat je doelgroep is. Bij verschillende doelgroep is het aan te raden om tekst en beeld aan te passen aan die groep. Zo zal iemand uit die doelgroep zich sneller persoonlijk aangesproken voelen. Van tevoren wat huiswerk doen en de doelgroepen goed in kaart brengen zal dus zeker zijn vruchten afwerpen.