Muto maakt de stadsfiets van de toekomst

Muto fiets

Onze steden raken steeds voller met verkeer. Daarom is het belangrijk om te kijken naar slimme oplossingen. Eén van die oplossingen is nu al op de markt: de slimme stadsfiets van Muto.

Aan deze fiets is 3 jaar lang gewerkt door een team van 20 deskundigen. De opdracht van te voren was het bedenken van een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in de grote steden in Europa. Na het opstellen van een lijst waar die oplossing aan moest voldoen, kwam al snel naar voren dat een e-bike de slimste keuze is.

Europa

De Muto is zowel een e-bike als een gewone fiets, maar het is vooral een perfect vervoersmiddel voor in de stad. Doordat het onderzoeksteam alle ruimte kreeg voor innovatie en ontwikkeling is de Muto op veel punten beduidend anders dan de fietsen en e-bikes op de huidige markt. Ook opvallend is dat Muto zich richt op heel Europa. Er is uitgebreid getest in meerdere steden en landen.

Vandaar dat het ook een e-bike is geworden. In Nederlandse steden zal trapondersteuning misschien niet essentieel zijn, maar wil je het in een stad als bijvoorbeeld Barcelona voor elkaar krijgen dat iemand die bergop moet bij 30 graden toch de fiets pakt in plaats van de auto, dan is elektrische hulp een must.

Gelijmd

Als je de Muto bekijkt dan valt als eerste het design op. Het frame heeft de vorm van een M (wat je ook mooi terugziet in het logo). Er is geen onderscheid tussen modellen voor mannen of vrouwen. De stang was vroeger nodig voor de stevigheid, maar dat is nu niet meer nodig. Het frame van een Muto is ijzersterk, omdat de onderdelen gelijmd zijn. Een techniek die ze hebben afgekeken van vliegtuigbouwers.

Met zo’n laag frame kun je als man ook makkelijk op- en afstappen als je achterop iets (of iemand) vervoert. Dat kunnen boodschappen zijn, je werktas of een kind. Muto heeft een innovatief Click & Roll-systeem, waarmee je heel handig en snel accessoires kunt toevoegen of verwijderen.

Altijd licht

In de stad is het ook belangrijk dat een fiets veilig is. Hier is ook over nagedacht. Zo zijn de banden bijvoorbeeld breder dan de tramrails en heeft de fiets ingebouwde verlichting die altijd aanstaat. Zowel voor, achter als aan de zijkant. Zo ben je altijd zichtbaar in het drukke stadsverkeer.

Je kunt dus kiezen of je de Muto als gewone fiets gebruikt of als e-bike. De uitneembare accu is in 3 uur opgeladen en gaat 70 kilometer mee. Genoeg voor heel veel ritjes in de stad en zelfs voor een tochtje daarbuiten. Gebruik je de accu niet, dan kun je daar een compartiment plaatsen waar je bijvoorbeeld je huissleutels in bewaart.

Korting

Als je alle voordelen van een Muto wil bekijken, dan raden we je aan om een bezoek aan de website te brengen. Daar staat alle informatie over kleuren, technische details en beschikbare accessoires. Ook kun je daar direct je fiets bestellen. Tip: early birds krijgen een mooie korting!

Binnenkort zal Muto een pop-up shop openen aan het Roelof Hartplein in Amsterdam en later dit jaar komt er een flagshipstore op het NDSM-terrein. Daar kun je de fiets in het echt bekijken en testen.

Muto fiets

Muto fiets

Muto fiets