5 tips om je thuiskantoor te beveiligen als je op afstand werkt

thuiskantoor

Hoewel het thuiswerken aanvankelijk op veel weerstand kon rekenen, zijn er tegenwoordig steeds meer mensen die het als vast onderdeel van hun ritme beschouwen. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar meer toe zal nemen, omdat er steeds meer bedrijfstakken zijn die het thuiswerken motiveren en stimuleren. Dit zien we ook terug in het aantal apps en softwaretoepassingen voor thuiswerken die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen. Maar hoewel thuiswerken vrijheid geeft, brengt het ook een aantal veiligheidsrisico’s met zich mee die uw werk en persoonlijke informatie in gevaar kunnen brengen.

Tips die je zullen helpen om jouw thuiskantoor zo veilig mogelijk te maken

Natuurlijk wil u met een gerust hart vanuit huis kunnen werken. Om u daar alvast een beetje bij op weg te helpen, hebben we hier vijf eenvoudige tips voor u verzameld.

1.     Gebruik een VPN om de internetverbinding te beschermen

Door uw internetverkeer om te versleutelen en om te leiden via een VPN, ook wel een virtueel private network, wordt het voor hackers en andere internetcriminelen moeilijker om bij uw persoonlijke gegevens te komen. Met zowel een betaalde als een gratis VPN kan u uw internetverbinding voor het thuiswerken zo veilig mogelijk maken.

Natuurlijk moet je voor de beste ervaring investeren in een betrouwbare VPN-dienst die geavanceerde beveiligingsfuncties biedt om verbinding te maken met het netwerk van jouw bedrijf.

2.     Maak een sterk wachtwoord voor het Wi-Fi-netwerk

De toegang tot jouw thuiskantoor verloopt via uw Wi-Fi-netwerk. Om te voorkomen dat anderen gemakkelijk toegang tot uw wifi-netwerk krijgen, moet u een sterk en onderscheidend wachtwoord voor uw Wi-Fi-netwerk instellen. Gebruik in plaats van eenvoudige wachtwoorden als “123456” of “wachtwoord” een mix van hoofdletters en kleine letters, cijfers en symbolen.

3.  Update de software regelmatig

Softwarefouten zijn een veel gebruikte manier waarop internetcriminelen toegang krijgen tot je gegevens. Om het gevaar van cyberaanvallen te verminderen, moet je ervoor zorgen dat uw besturingssysteem, antivirusprogramma en andere softwaretoepassingen altijd up-to-date zijn. Controleer ook regelmatig of er updates zijn en installeer deze zodra ze beschikbaar zijn.Je kunt ook instellen dat de software automatisch wordt bijgewerkt.

4.   Gebruik twee-factor authenticatie

Door naast het wachtwoord een code of token te vereisen, verhoogt authenticatie met twee factoren de veiligheid van uw aanmeldingsproces. Stel tweefactorauthenticatie in voor alle internetaccounts, inclusief die voor je werkmail, cloudopslag en andere programma’s. Zelfs als hackers jouw wachtwoord kunnen raden, wordt het voor hen moeilijker om toegang te krijgen tot jouw accounts.

5.   Pas op voor phishing

Cybercriminelen maken vaak gebruik van phishing om gevoelige gegevens te stelen. Wees op je hoede voor e-mails of sms’jes waarin je wordt gevraagd een bijlage te downloaden of op een link te klikken. Op deze manier kan namelijk jouw persoonlijke informatie worden achterhaald.. Controleer altijd eerst het e-mailadres van de afzender en neem bij twijfel contact op met de IT-afdeling van je bedrijf of de afzender van de e-mail.

Conclusie

Om met vertrouwen op afstand te kunnen werken, is het noodzakelijk om jouw thuiskantoor te beveiligen. Op die manier kun je met vertrouwen op afstand werken en de beveiliging van uw zakelijke en persoonlijke gegevens handhaven door gebruik te maken van het advies in dit artikel.