Op 21 september is het Wereld Alzheimer Dag. In aanloop naar deze dag is onlangs de vierde editie van de Alzheimer SOCKS-campagne van start gegaan. Steun met de aanschaf van een paar Alzheimer sokken het onderzoek naar de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie.
De campagne is een vrijwillig initiatief van het Alzheimer Lab om geld in te zamelen voor onderzoek door het Alzheimercentrum Amsterdam. Het doel van de campagne is om dementie bespreekbaar te maken en om iedereen de kans te geven zijn of haar boodschap over Alzheimer te delen. Helaas zijn er momenteel nog steeds geen geneesmiddelen beschikbaar voor deze ziekte.
Verwarring
Een paar Alzheimer SOCKS bestaat bewust uit twee verschillende sokken. Dit staat namelijk symbool voor de verwarring waarmee mensen met dementie en hun naasten iedere dag worden geconfronteerd. De sokken zijn dit jaar ontworpen door het Alzheimer Lab. De winst uit de verkoop wordt volledig gedoneerd aan het Alzheimer Centrum Amsterdam en komt ten goede aan wetenschappelijk onderzoek naar een oplossing voor dementie.
Om de campagne onder de aandacht te brengen hebben Yuki Kempees (auteur en DJ), Prof. dr. Philip Scheltens (hoogleraar neurologie en directeur van Alzheimercentrum Amsterdam) en Dieke Broersma (partner van een Alzheimerpatiënt) verschillende video’s opgenomen om hun aangrijpende verhaal te delen rondom deze ziekte.
Bedrijfsleven
Het Alzheimer Lab vraagt elk jaar verschillende jonge mensen uit het bedrijfsleven om Alzheimer en andere vormen van dementie belangeloos op de kaart te zetten. De partners die de campagne van 2019 mogelijk hebben gemaakt zijn: EuroSoxPlus, Interloop Europe, Publicis Groupe, Lyfter, Anne van Zantwijk, Vijf890, Stick en LEWIS. De actie is dit jaar gecoördineerd door werknemers vanuit ABN AMRO, Deutsche Bank, Starcom, Freshfields Bruckhaus Deringer, Heineken en Philips.
Je kunt de sokken bestellen op de website van Alzheimer Socks (waar je overigens ook een donatie kunt doen). Daarnaast zijn er ook verkooppunten. Dit jaar zijn dat: C&A, Jeans Centre, Jumbo, ABN Amro, Makro, Sodexo, Sokken.nl en via de app van Picnic.