Kunstenaar Daniel Arsham begint 2020 met een nieuwe expositie in Galerie Perrotin in Parijs. Of eigenlijk moeten we zeggen: 3020, want Arsham reist met zijn kunst graag door de tijd.
Zo toont hij in de expositie Paris, 3020 geërodeerde werken waarin toekomst en verleden samenkomen. Daniel Arsham gebruikt in zijn werk hedendaagse objecten die hij bewerkt tot een vorm die ze zouden kunnen aannemen als ze over lange tijd door archeologen worden gevonden.
Goochelen met de tijd
In dit geval goochelt hij nog meer met tijd door klassieke sculpturen als de Venus van Milo onder handen te nemen. Nu is dat een monumentaal museumstuk waar men heel goed voor zorgt, maar door omstandigheden zou het ergens in de komende 1000 jaar minder goed met de sculptuur kunnen gaan, waardoor de tijd weer vat krijgt op het beeld. Dat is dus wat Daniel Arsham graag laat zien.
Voor deze serie sculpturen mocht Arsham een jaar meedraaien bij de Réunion des musées nationaux et du Grand Palais des Champs-Élysées. Deze 200 jaar oude studio in Parijs maakt replica’s van beroemde werken uit de collecties van vooraanstaande musea als het Musée du Louvre in Parijs, Acropolis Museum in Athene, Kunsthistorisches Museum in Wenen en San Pietro in Vincoli in Rome. Hier mocht Arsham gebruik maken van mallen en scans van bustes en beelden.