Nick Cave strijdt tegen onderdrukking

Nick Cave - Amalgams and Graphts
Amalgam (Origin). Alle afbeeldingen courtesy of Jack Shainman Gallery, New York. Fotografie: Dan Bradica Studio

Kunstenaar Nick Cave (niet te verwarren met de muzikant die ook kunst maakt) heeft een nieuwe expositie in New York bij een nieuwe locatie van de Jack Shainman Gallery in Tribeca. Centraal middelpunt in de tentoonstelling Amalgams and Graphts is een bijna 8 meter hoge sculptuur van brons.

Dit werk is één van de drie bronzen sculpturen die door Cave Amalgams worden genoemd. Deze kunstwerken zijn een antwoord op de vele standbeelden in de openbare ruimte van politieke en militaire figuren met een discutabel verleden, waarin oorlogen en veldslagen verheerlijkt worden. Inmiddels weten we dat dit soort verhalen altijd een schaduwzijde hebben met daarin mensen die vrijwel niet tot nooit een stem hebben gekregen.

De Amalgams zijn een evolutie van Caves iconische Soundsuits, die werden gecreëerd als reactie op de brute mishandeling van Rodney King door de politie in 1991. Ze verhulden ras, geslacht en klasse om de kijker te dwingen zich zonder vooroordelen de een dialoog aan te gaan. In de nieuwe Amalgams combineert Cave afgietsels van zijn eigen lichaam met natuurlijke vormen, zoals bloemen, vogels en bomen, waardoor een soortgelijk effect ontstaat.

Vogels

Met een hoogte van bijna acht meter verbindt Amalgam (Origin) de bezoekers van de tentoonstelling met de essentie van wat alle mensen gelijk maakt en voegt daar ontzag en spiritualiteit aan toe. Op de plek waar je het gezicht van het beeld verwacht, zien we ingewikkelde en sierlijke patronen en takken. In die takken zijn zelfs vogels te ontdekken. Volgens de kunstenaar is dat een poëtische verwijzing naar de evolutie en de manier waarop de natuur zich altijd weet aan te passen aan de omstandigheden.

Twee andere bronzen figuren hebben als titel Amalgam (Plot). Ze liggen naast elkaar en doen denken aan een stilstaand beeld uit een video van een gewelddadig politieoptreden. De ene figuur kijkt omhoog naar de lucht en de tweede met het gezicht naar beneden met de handen achter zijn hoofd. De figuur die met het gezicht omhoog ligt, heeft op de plek van dat gezicht iets wat zich nog het best laat omschrijven als een tuin vol bloeiende bloemen. In deze context wordt de tuin zowel een gedenkteken als een symbool van verzet.

Onderdrukking

In een galerij om de hoek, aan Broadway, zit een derde Amalgam tegen een op maat gemaakt kunstwerk op de muur. Dit werk is 24 uur per dag zichtbaar voor voorbijgangers. Samen belichamen de Amalgams groei en verzet tegenover onderdrukking. Een thema dat actueler is dan ooit in het hedendaagse Amerika. Een thema ook dat altijd aanwezig is geweest in het werk van Nick Cave, maar nu luider uitgesproken moet worden.

Naast deze bronzen figuren is er ook de serie Graphts te zien. Deze mixed media-assemblages plaatsen geborduurde portretten van de kunstenaar tussen velden van bloemen en kleuren die zijn geconstrueerd uit vintage servies. Hoewel Cave zijn eigen lichaam vaak in zijn kunstwerken heeft gebruikt, is dit de eerste keer dat hij echt herkenbaar is.

Patchwork

Caves materiaalkeuze bij Graphts heeft een dubbele betekenis. Het borduurwerk wordt geassocieerd met de upper class en was een gebruikelijke manier om de tijd door te brengen in deze huishoudens. Omgekeerd doet het patchwork van de stukken servies denken aan de quilttradities op die in de zwarte gemeenschap gangbaar zijn, een vorm van creativiteit die uit noodzaak is geboren. Een extra betekenislaag is een verwijzing naar de ballroomcultuur waarin de uitdrukking “to serve” (dienen) staat voor zelfvertrouwen en attitude.

Dit is de eerste tentoonstelling op de nieuwe locatie van de galerie in Tribeca sinds de renovatie is voltooid. Gelegen in een ruimte van meerdere verdiepingen in het Clock Tower Building aan Lafayette Street 46, werd deze historische ruimte oorspronkelijk rond 1898 voltooid door het architectenbureau McKim, Mead & White en staat in het Amerikaanse National Register of Historic Places. Oorspronkelijk was dit de thuisbasis van de New York Life Insurance Company. De primaire tentoonstellingsruimte is te vinden in de enorme bankhal in Beaux-Arts-stijl met originele kenmerken zoals sierlijke, cassetteplafonds, brede trappen en een muur van ​​boogvensters. De schaal van het gebouw is in overeenstemming met de wens van Jack Shainman Gallery om locaties te hebben waar grote tentoonstellingen kunnen worden gehouden die passen bij de ambities van hun kunstenaars.

Nick Cave - Amalgams and Graphts
Amalgam (Plot)
Nick Cave - Amalgams and Graphts
Amalgam (Plot)
Nick Cave - Amalgams and Graphts
Amalgam (Plot)
Nick Cave - Amalgams and Graphts
Grapht
Nick Cave - Amalgams and Graphts
Grapht
Nick Cave - Amalgams and Graphts
Grapht
Nick Cave - Amalgams and Graphts
Grapht
Nick Cave - Amalgams and Graphts
Op de muur: Nick Cave en Bob Faust – Wallwork. Sculptuur: Nick Cave – A·mal·gam