Mixed Grill’s muzikale jaaroverzicht van 2023

boygenius
boygenius. Foto: Harrison Whitford

Op de laatste vrijdag van het jaar blikken we nog eenmaal terug op muziekjaar 2023. Dit doen we door onze favoriete albums en optredens met je te delen. Vanaf volgende week is de focus vol op 2024, waarin ongetwijfeld weer heel veel moois op ons af zal komen.

Beste albums van 2023 (in willekeurige volgorde)

boygenius – the album

De solo-carrières van Phoebe Bridgers, Lucy Dacus en Julien Baker volgen we al jaren vol interesse en ook van de eerste boygenius-EP uit 2018 zijn we fan. Het album the record dat dit jaar verscheen maakt alles wat we hoopten waar. Prachtige liedjes die naar een hoog niveau stijgen door de fantastische samenzang.

billy woods & Kenny Segal – Woods

Terwijl het overgrote deel van de commerciële rap anno 2023 niet om aan te horen is, zijn er altijd muzikanten die zich niets aantrekken van trends en razend interessante muziek maken. Onze favoriete rapper van het jaar is zonder twijfel billy woods. Met Armand Hammer bracht hij een geweldig album uit (en gaf hij een fantastisch optreden in Amsterdam), maar zijn samenwerking met producer Kenny Segal vinden we nog beter.

Joanna Sternberg – I’ve Got Me

Soms heeft goede muziek heel weinig nodig om je te overrompelen. De liedjes die Joanna Sternberg ons laat horen zijn klein en intiem, maar maken daarom des te meer indruk.

Caroline Polachek – Desire, I Want To Turn Into You

Hedendaagse popmuziek in zijn meest perfecte vorm.

Lankum – False Lankum

Op False Lankum heeft de Ierse band hun unieke geluid verder uitgediept. De basis is klassieke folk, waar vervolgens een onheilspellende laag overheen gaat. Het schuurt en voelt soms ongemakkelijk, maar het laat vooral een onuitwisbare indruk achter.

Beste concerten (in willekeurige volgorde)

Feist in Utrecht
Feist en Colby Richardson

Feist

Feist in Tivoli/Vredenburg was zo veel meer dan een concert. Op heel slimme wijze en zonder dat het publiek het meteen door had, was de show een soort totaaltheater met heel veel verrassingen. Lees onze recensie.

Sigur Rós

Het album ÁTTA haalde net niet onze lijst met beste albums van 2023. Live was Sigur Rós nog beter dan op de plaat. Dat kwam natuurlijk door de unieke setting van het optreden. In het iconische concertgebouw met het London Contemporary Orchestra als begeleiding. Vooral de uitvoeringen van Hoppípolla en Starálfur waren magisch mooi. Lees onze recensie.

Arctic Monkeys

Normaal gesproken proberen we optredens in grote zalen of stadions te vermijden, maar soms wil je een band zo graag zien dat dit niet te vermijden is. Zo zagen we dit jaar in de Ziggo Dome onder andere de Arctic Monkeys. Op hun laatste album The Car klinkt de band sophisticated als een Bond-sountrack, terwijl het oudere werk springerige punkinvloeden heeft. Tijdens hun optreden wisten ze daar een perfecte balans tussen te vinden. Lees onze recensie.

John Coffey

Een van de mooiste comebacks van 2023 is die van John Coffey. Een band die live natuurlijk het beste uit de verf komt. Wij zagen John Coffey op een door henzelf georganiseerd festival in een skatepark in Utrecht. Na opgewarmd te zijn door heerlijke support acts en een geniale goochelshow liet John Coffey overtuigend zien hoe goed ze live zijn. Lees onze recensie.

Curaçao BlueSeas Festival

Een van de mooiste ervaringen van 2023 was een bezoek aan Curaçao. We kregen een uitnodiging om het Curaçao BlueSeas Festival te bezoeken en de muziekcultuur van het eiland te ontdekken. Het festival was een zeer aangename verrassing. In het mooie Pietermaai was een straat gevuld met podia waar twee dagen achter elkaar heerlijke bands aan het spelen waren. We hoorden klassieke blues, maar ook invloeden uit jazz, soul en gospel. De combinatie van de goede muziek, de gezellige barretjes in de Nieuwestraat, de ontspannen sfeer, de vriendelijke mensen en natuurlijk de lekkere temperaturen. Lees onze recensie.

We hoorden overigens dat North Sea Jazz in 2024 weer terugkeert naar Curaçao.