Recensie: The Green Hornet

green hornet 2011 2

The Green Hornet is het resultaat van een samenwerking van twee markante personen. Voor de hoofdrol en het scenario zorgde Seth Rogen, de meest succesvolle komediant in de filmindustrie van de afgelopen jaren.

De regie deed Michel Gondry, die we vooral kennen van inventieve videoclips en rommelige, maar grappige films. Neem deze twee samen en voeg een groot budget toe en je krijgt The Green Hornet. Een film die nergens geniaal goed is, maar wel altijd meer dan vermakelijk.

Wat als eerste opvalt bij deze film is het feit dat Seth Rogen aardig wat pondjes in kwijtgeraakt voor deze film. Al had een ietwat mollige superheld prima bij deze film gepast. The Green Hornet gooit namelijk alle superheldenclichés uit de filmgeschiedenis op een hoop en gaat er glansrijk mee aan de haal. Sterker nog: sommige clichés worden extra dik aangezet.

Actie en humor

Het verhaal zelf heeft niet zoveel omhanden, het is de actie en de humor die de film maakt en dat hebben de makers goed begrepen. Seth Rogen is in de rol van The Green Hornet en Britt Reid een luie verwende eikel die het in de film vooral moet hebben van zijn sidekick Kato. In de gelijknamige televisieserie was dit een rol voor Bruce Lee, in deze verfilming doet (de populaire Taiwanese zanger) Jay Chou het minstens zo goed. Zijn martial arts zijn spectaculair, zijn uitvindingen meer dan cool en zijn koffie overheerlijk. Logisch dat ‘het meisje’ uit de film (een rol voor Cameron Diaz) ook op hem valt in plaats van op zijn baas.

De ontknoping van het verhaal is wat onwaarschijnlijk, maar daarom niet minder spectaculair. Er is overduidelijk gekozen om het feit dat deze film in 3D te bekijken is volop te benutten. Door deze keuze is The Green Hornet geen Oscarwaardig materiaal geworden, maar wel een uitstekende garantie voor een meer dan vermakelijk uitstapje naar de bioscoop.