Vanaf 17 september is in Reflex Amsterdam een solo-expositie te zien van de Amerikaanse fotograaf Spencer Tunick. Met Public Interventions toont de galerie nieuw en niet eerder gepresenteerd werk van de beeldend kunstenaar, die wereldwijd bekendheid geniet om zijn kolossale naaktfotografie en menselijke installaties in stedelijke en natuurlijke omgevingen.
De expositie in Reflex Amsterdam reflecteert op het werk van Spencer Tunick, dat zich kenmerkt door abstractie, traditionele groepsportretten en ‘het lichaam zonder kleding’. Het is de eerste keer dat de kunstenaar in een Nederlandse galerie exposeert. De Amerikaan zal dan ook bij de opening aanwezig zijn.
Interdisciplinaire kunst
Spencer Tunick tart alle kunstdisciplines. Hij transformeert publieke ruimtes door er tijdelijke monumenten van mensen te plaatsen. Even worden deze locaties opnieuw gedefinieerd dankzij complexe en organische composities. Deze composities zijn figuratief en toch abstract, openbaar, uiterst intiem en verbeelden oprechte eenheid en diversiteit. De foto’s van Tunick zijn tegelijkertijd ook schilderijen, sculpturen en installaties.
Naaktheid als rekwisiet
De kunstenaar ensceneerde zijn eerste foto’s van naakte lichamen in stedelijke landschappen in het New York van de jaren negentig. Ondanks dat openbare naaktheid er legaal was, werd Tunick toch gearresteerd. Naaktheid was een provocerend schouwspel in zijn vroege werken, maar de kunstenaar ziet het alleen als ‘het lichaam zonder kleding’. Zoals bij de honderden beschilderde, blauwe lichamen in zijn werk Sea of Hull, die een anonieme straat transformeren in een abstract waterlichaam dat door de stad trekt. Naaktheid is een rekwisiet, zoals stof, verf of zonnelampen; het activeert de ruimte op een energieke manier.
Spectaculaire groepsfoto’s
Als er dan toch een genre van toepassing is op het oeuvre van Spencer Tunick, dan is het wel de groepsfoto. Tunick verzamelt soms duizenden mensen en orkestreert hun posities zorgvuldig. In een tijd waarin naakt gefotografeerd worden een gangbare praktijk is, tilt Tunick het genre naar een hoger niveau. Hij creëert een ontmoetingsplaats voor hedendaagse kunst en haar publiek. Dit is duidelijk te zien bij Colombia, waar de locatie vol staat en zit met mensen op elke hoek van het frame. Het vastleggen van een groep wordt een opwindend, dynamisch moment.
Heel veel lichamen
De massa’s lichamen – wat de kunstenaar “the body in multiple” noemt – is een onmiskenbaar boeiend element van Tunicks werkwijze. Bodø Bodyscape is een ode aan dit fenomeen. Hierbij zijn menselijke lichamen over een heuvel gevouwen, met uitzicht op een kleine Noorse stad. Alle personen houden een lamp op zonne-energie in hun uitgestrekte armen en deze weerspiegelen de stadslichten op de achtergrond. Tunick gebruikt het lichaam als organisch materiaal om in natuurlijke omgevingen tijdelijke sculpturen te creëren. Hij speelt met tegenstellingen tussen publiek & privé en organisch & kunstmatig. Uiteindelijk verandert Tunick steden in lichamen en lichamen in steden. Ook maakt hij het bekende ongekend betoverend.
Over de kunstenaar
Spencer Tunick (1967) woont en werkt in New York. Hij volgde een opleiding aan het Emerson College in Boston en het International Center of Photography (ICP) in New York. Zijn installaties zijn onder meer gemaakt in opdracht van de XXV Biënnale van São Paulo, Institut de Cultura de Barcelona, Saatchi Gallery in Londen, Museum of Contemporary Art (moCa) Cleveland, Kunsthalle Wien en MAMBO, Museum of Modern Art of Bogotá.
Spencer Tunick | Public Interventions
17 september – 1 november 2022
Reflex Amsterdam
Weteringschans 79A
Amsterdam
Alle afbeeldingen © Spencer Tunick, met dank aan galerie Reflex Amsterdam