Tegenwoordig verkopen winkelketens vaak kledingstukken die goedkoper zijn dan een broodje. Dit gegeven is eigenlijk te bizar voor woorden. Om ons bewuster te maken van ons koopgedrag en de invloed ervan op het milieu is het innovatieve platform SHI(R)T opgericht.
Het online platform SHI(R)T richt zich op kledingstukken die eerlijk, transparant en lokaal worden geproduceerd. Via dit initiatief krijgen jonge ontwerpers met een duurzame visie de kans om hun kleding onder de aandacht te brengen en te verkopen. Deze ontwerpers krijgen daarbij volledige vrijheid. Zo ontstaat er een unieke mix van materiaalgebruik en productietechnieken. SHI(R)T wil hiermee laten zien dat het produceren van duurzame kleding innovatief en inspirerend is.
SHI(R)T is opgericht door Jeffrey Heiligers en Eva Wagensveld. Allebei zijn ze op hun eigen manier werkzaam in de mode. Jeffrey Heiligers is eigenaar van Studio Jeffrey Heiligers, bekend van de Kledingstukken die niet alleen gericht zijn op het uiterlijk vertoon maar ook een technische functie in bezit hebben. Eerder schreven we hier al artikelen over. En Eva Wagensveld runt haar eigen duurzame label Blackbleach. Haar kleding ontwerpt ze vanuit tweedehandskleding en reststoffen.
Bewust koopgedrag
Als inspiratiebron voor SHI(R)T diende het Fashion Manifesto van de bekende trend forecaster Lidewij Edelkoort: ‘Hoe is het mogelijk dat een kledingstuk goedkoper is dan een broodje?’. Jeffrey en Eva willen bewustzijn creëren rondom het koopgedrag in onze samenleving en de invloed die dit gedrag heeft op het milieu. Mensen moeten worden aangemoedigd om een weloverwogen keuze te maken voordat ze hun kleding aanschaffen.
Toekomstige ontwikkeling
SHI(R)T wil een interactie met de samenleving en stelt ons daarom de volgende vraag: “Hoeveel waarde hecht jij aan een T-shirt?”. Bezoekers van de website kunnen een donatie doen in ruil voor een shirt. De opbrengsten gaan naar de verdere ontwikkeling van het platform voor jong en aanstormend talent, mét een duurzame visie.
Op vrijdag 30 juni wordt SHI(R)T gelanceerd tijdens het Fashionclash Festival in Maastricht. Het thema van de editie van 2017 is ‘Does fashion make sense?’. Dit past natuurlijk precies bij het mooie initiatief van Jeffrey en Eva!