Het Californische streetwearmerk Fuct heeft zich gevoegd bij de vaste samenwerking tussen Vans en Slam Jam. Alle drie de merken hebben hun roots in de tegencultuur en staan bekend om hun zelfexpressie en jeugdige rebellie. Dit alles komt tot uiting in de opvallende Vans-modellen die ze nu gezamenlijk uitbrengen.
FUCT (Friends U Can’t Trust) werd in 1990 opgericht door kunstenaar Erik Brunetti uit Los Angeles. Het merk staat bekend om zijn anti-establishment houding. Door de jaren heen is FUCT een toonaangevend merk geworden dat creatieve vrijheid en zelfexpressie centraal stelt. In plaats van mee te gaan met de laatste, vluchtige trends, blijft het trouw aan zijn roots in de tegencultuur.
Fuct heeft een vijfdelige collectie ontworpen en als eerst wordt een capsule met footwear gelanceerd. De focus ligt hierbij op de LX Old Skool Reissue 36 en de LX Authentic Reissue 44. Ieder model is uitgevoerd in de nieuwe Premium constructie van Vans, wat zorgt voor extra stevigheid en comfort. De schoenen zijn voorzien van bepaalde details die een eerbetoon vormen aan FUCT’s legendarische designgeschiedenis, gecombineerd met de kenmerkende branding van Slam Jam en Vans. Enkele opvallende details zijn de co-branded voetbedden, veters en transparante buitenzolen, Slam Jam’s mantra ‘Chaos is Order’ op de zogeheten foxing van de schoen, het FUCT-logo in omgekeerd reliëf op de hiel, en het geweven ‘Steal this Shoe’-label aan de binnenkant.
Over FUCT
FUCT (Friends U Can’t Trust) werd begin jaren negentig in Los Angeles opgericht door kunstenaar Erik Brunetti. Het merk staat bekend om zijn anti-establishment houding en is sterk verbonden met de jeugdige rebellie tegen wie het voor het zeggen heeft op creatief gebied. Al vroeg zette FUCT de toon met een ‘subversieve streetwear’-stijl, oftewel lekker opstandig zijn. Door de jaren heen is het merk uitgegroeid tot een pionier op het gebied van creatieve vrijheid en zelfexpressie, zonder mee te gaan in vluchtige trends en altijd trouw blijvend aan zijn tegencultuur roots.
Over Vans
Vans is een toonaangevend skatemerk en brengt schoenen, kleding en accessoires op de markt. De collecties van Vans worden in meer dan 100 landen verkocht en wereldwijd zijn er meer dan 2.000 verkooppunten. Het merk inspireert en stelt iedereen in staat om “Off The Wall” te leven en belichaamt de jeugdige geest van vrijheid, non-conformisme en een niet aflatende drang om cultuur te stimuleren op het gebied van actiesporten, muziek, kunst en design.
Over Slam Jam
Slam Jam werd in 1989 opgericht door Luca Benini en was al gericht op de underground voordat de term streetwear überhaupt bestond. Vanuit hun hoofdkantoor in Ferrara, ver weg van het Europese mode-establishment, ontwikkelde Slam Jam een eigen, unieke stijl. Geïnspireerd door kunst, muziek en clubcultuur, wist het merk wereldwijd gelijkgestemden te bereiken en groeide het uit tot de eerste importeur van veel toonaangevende merken in Italië. De afgelopen 35 jaar is Slam Jam uitgegroeid tot een wereldwijd erkend cultureel instituut en een symbool voor kleding en producten die stedelijke subculturen vertegenwoordigen.
Lancering tijdens Milano Fashion Week
De collectie wordt gepromoot door een visuele campagne in lijn met FUCT’s kenmerkende creatieve stijl. Dit wordt gevierd met een speciaal evenement in Milaan tijdens de Fashion Week van 17 tot 23 september 2024.
Vans x Slam Jam by FUCT verschijnt 13 september exclusief op FUCT.com, gevolgd door een wereldwijde lancering op 19 september via slamjam.com en otw.vans.com