Een vooruitblik op BRAFA 2024

Werk van Bosco Sodi bij Axel Vervoordt
Werk van Bosco Sodi bij Axel Vervoord

Op kunstbeurs BRAFA is altijd een zeer uiteenlopende selectie galeries (en andere standhouders) te bewonderen. Om alvast inspiratie op te doen voor BRAFA 2024 maakten we een uitgebreide ronde langs interessante galeries en andere locaties. Hiervoor brachten we een bezoek aan Brussel, maar ook aan Mechelen, Antwerpen en Wijnegem.

Koninklijke Manufactuur De Wit

De eerste stop van de artistieke roadtrip is direct al een een heel bijzondere. Gevestigd in de 15de-eeuwse Refugie van Tongerlo in het hart van Mechelen bezoeken we Koninklijke Manufactuur De Wit. Wereldwijd dé autoriteit op het gebied van wandtapijt. Lange tijd maakte men hier ook zelf tapijten, maar tegenwoordig ligt de focus op restauratie en conservatie van kostbare wandtapijten uit beroemde (museum)collecties wereldwijd.

Op bezoek bij De Wit in Mechelen
Weefgetouw en wandtapijten bij De Wit

Tijdens een rondleiding door het gebouw komen we heel veel te weten over wandtapijten en dat is interessanter dan sommige lezers wellicht zouden denken. We zien prachtige exemplaren uit zowel de middeleeuwen als de 20ste eeuw, indrukwekkende weefgetouwen en de plek waar de restauraties worden uitgevoerd. Op BRAFA 2024 zal De Wit wandtapijten tonen die ook daadwerkelijk te koop zijn. Zelf De Wit bezoeken kan ook. Elke zaterdag start om 10.30 een rondleiding.

Axel Vervoordt

Na Mechelen rijden we naar Wijnegem voor een van de mooiste locaties in heel België om kunst te kijken. In een voormalige jeneverstokerij langs het kanaal naar Antwerpen toont de legendarische Axel Vervoordt in meerdere panden een geweldig aanbod in kunst, antiek en design. We worden allerhartelijkst ontvangen door de heer Vervoordt himself en zijn familie. Op deze plek zou je een hele dag kunnen ronddwalen. Helaas hebben we niet zo veel tijd, dus stappen we flink door en bekijken de verschillende exposities op het terrein.

Allereerst zien we werk van de Chinese Jaffa Lam. Haar werk is beladen met politieke boodschappen en werkt erg goed in de industriële omgeving waarin het te zien is. Ze recyclet oude materialen als tweedehands kleding en maakt daar maatschappijkritische werken van. Indrukwekkend is de vlag die ze maakte van de stof van oude paraplu’s, een verwijzing naar de protesten in Hong Kong.

Axel Vervoordt
Een van de vele panden bij Axel Vervoordt

We zien ook een prachtige expositie van de Pakistaanse kunstenaar Waqas Khan. Hij maakt enorme doeken met daarop heel fijne kleine patronen, die in de verte aan de Infinity Nets van Kusama doen denken. Ook een duo-expositie, waarin werken van Pierre Culot en Tsuyoshi Maekawa gezamenlijk worden getoond, maakt indruk. Deze twee kunstenaars zien we hoogstwaarschijnlijk ook weer terug op BRAFA 2024.

En dan is er ook nog werk te zien van Bosco Sodi. In Karnak, een industriële hal vol met pilaren en Boeddhabeelden, toont de Mexicaanse kunstenaar grote bollen van klein en beschilderde jute zakken. De combinatie van alle elementen maakt grote indruk. Eenmaal buiten neemt Axel Vervoordt een klein gezelschap snel even mee naar de kapel waarin James Turrell een installatie heeft gemaakt waar rood licht centraal staat. Ondanks dat Vervoordt al lange tijd meedraait in de wereld van kunst en antiek is hij nog steeds enthousiast over zijn werk en trots op wat hij mag tonen op het terrein.

Zo zien we ook nog een indrukwekkende installatie van Anish Kapoor. In een compacte, ronde ruimte hangt een gigantische installatie die van de buitenkant op een grote industriële lamp lijkt. Sta je eenmaal onder het werk At the Edge of the World, dan zie je boven je een dieprode massa waarvan je zintuigen in de war raken. Is er nu wel of geen diepte? En waarom klinken geluiden zo anders? Kapoor op zijn best.

Bij het ronddwalen door de gebouwen van KANAAL ontdekken we nog veel meer. Er zijn haast ontelbaar veel ruimtes waar kunst en antiek prachtig samengaan met het industriële erfgoed. Een bezoek aan Axel Vervoordt inspireert en ontroert.

KMSKA

We rijden verder naar Antwerpen. Allereerst om het vorig jaar heropende Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen te bezoeken. Het museum werkt regelmatig samen met BRAFA en heeft bovendien werk van Paul Delvaux in de collectie. Dat is de kunstenaar die op BRAFA 2024 extra in de spotlights zal staan. Ook staan we al een klein beetje stil bij een andere kunstenaar die in 2024 in Vlaanderen veel aandacht zal gaan krijgen: James Ensor. Het KMSKA heeft de grootste collectie met werken van Ensor ter wereld.

We sluiten de dag trouwens af in het uitstekende restaurant Madonna, dat in het museum is gevestigd. We hadden daar al eens eerder geluncht, maar het diner maakt nog meer indruk. Tip: bestel zeker bij het dessert een fantastische dessertwijn van het Oostenrijkse huis Kracher.

Antwerpse galeries

Tussen het bezoek aan het museum en het restaurant in bezoeken we nog een aantal Antwerpse galeries. Allereerst gaan we naar de locatie van Gallery Sofie Van de Velde in Zuid. Daar zien we mooi werk van Jesse Tomballe. Hij maakt voornamelijk portretten die hedendaags aandoen, maar vol met verwijzingen naar klassiekers uit de kunst zitten.

In de galerie van Marc Heiremans staan glas, keramiek en meubels centraal. Raak je eenmaal met hem in gesprek, dan zal hij vol passie vertellen over vooral glas en Muranoglas in het bijzonder. Als je vervolgens met de verstrekte informatie naar het glas kijkt, dan zie je nog beter hoe bijzonder het gemaakt is.

Werk van Yves Alix bij Galerie Raf Van Severen
Werk van Yves Alix bij Galerie Raf Van Severen

De laatste galerie van de dag is Galerie Raf Van Severen. De galerie is heel mooi gelegen aan een kaai op een steenworp afstand van het Museum aan de Stroom. Binnen zien we twee verdiepingen (en een tussenverdieping) met een eclectisch kunstaanbod. De focus ligt hierbij op Belgische kunstenaars uit de periode 1850-1970. Het werk dat bij de ingang van de galerie direct grote indruk op ons maakt is overigens van een Fransman Yves Alix.

Grand Sablon Brussel

Dag twee van onze roadtrip door België brengen we door in Brussel. Allereerst gaan we op zoek naar verborgen werken van Paul Delvaux, maar later op de dag is nog tijd om wat Brusselse galeries te bezoeken. Een goed begin is hierbij natuurlijk op en rond de Grand Sablon (Grote Zavel). Hier kun je trouwens ook uitstekende chocolade kopen. We bezoeken hier als eerste Desmet Fine Art, waar ze altijd bijzondere en indrukwekkende stukken met een mooi verhaal tonen. Tobias Desmet laat ons prachtig werk zien, waaronder een fraai marmer beeld uit de Griekse oudheid. Onze favoriet hier is de krans met groenten, bloemen en citroenen van rond 1520 door Giovanni della Robbia.

Ook bij Herwig Simons zien we een eclectische mix van kunst en antiek, gecombineerd met moderne schilderkunst. Een combinatie die erg goed werkt. Hier is het pronkstuk een set van twee gigantische kandelaars die ook op BRAFA te zien zullen zijn. Ook zijn we onder de indruk van het beeld van Julius Ceasar, die gemaakt is voor zeer rijke toeristen die in de 18de en 19de eeuw een Grand Tour door Italië maakten.

Dei Bardi Art in Brussel
Dei Bardi Art in Brussel

Tot slot gaan we langs bij Dei Bardi Art. Ook zij combineren heel mooi kunst en antiek uit een zeer ruime periode. Vaak met een religieus tintje. Het is grappig om te zien dat iedereen in het gezelschap een andere favoriet kiest. Die van ons is een stuk van een baldakijn uit Noord-Frankrijk uit de 15de eeuw. Prachtig gedetailleerd en vol met verhalen.

Naast de genoemde galeries is er nog veel meer te zien en te bezoeken op en rondom de Grand Sablon. Je kunt hier makkelijk een hele dag doorbrengen, zeker als je jezelf trakteert op een mooie lunch in een van de vele goede restaurants die hier te vinden zijn. Omdat de tijd inmiddels schaars is, bezoeken we nog een ander deel van Brussel waar veel galeries te vinden zijn.

Omgeving Louizalaan Brussel

De grote naam die we als eerste bezoeken is Baronian. Albert Baronian zit dit jaar maar liefst 50 jaar in het vak. We worden zeer gastvrij ontvangen met een feestelijke lunch waarbij ook een flink aantal collega-galeriehouders en mensen van BRAFA aanwezig zijn. Leuk om even informeel een praatje te maken én om even kennis te maken met de heer Baronian zelf. Omdat de lunch best lang duurt, piepen we er even tussenuit om een bliksembezoek te brengen aan de nabijgelegen galerie Nosbaum Reding. We zijn immers in Brussel om zo veel mogelijk kunst te zien. We zien hier zeer kleurrijk werk van Kate Burling en William Grob. Daarna zijn we weer precies op tijd terug voor het toetje.

Aan de andere kant van de Louizalaan duiken we de wijk Kastelijn in voor een bezoek aan rodolphe janssen. Hier staat vooral hedendaagse kunst centraal. We zien werk van de Amerikaanse Gina Beavers. Zij maakt sterk uitvergrote en driedimensionale werken waarin gestifte lippen en gelakte nagels centraal staan. Best intimiderend om zulke zaken zo uitvergroot te zien.

Werk van Misheck Masamvu bij Galerie Bernier / Eliades
Werk van Misheck Masamvu bij Galerie Bernier / Eliades

We sluiten de trip naar België af bij Bernier / Eliades Gallery. Deze galerie ligt mooi verscholen aan een soort van binnenplaats, die je bereikt als je door een poort gaat. Je zou denken dat na twee lange dagen vol kunst de verveling op de loer ligt, maar het werk van de Zimbabwaanse kunstenaar Misheck Masamvu zorgt juist voor een flinke dosis energie. De kleuren spatten bij deze schilderijen van het doek en je gaat direct dagdromen over welk werk favoriet is en op welk plekje in huis deze komt te hangen.

Wij zijn dus volop geïnspireerd tijdens ons bezoek aan de verschillende locaties in België. We weten een klein beetje wat we kunnen verwachten op BRAFA 2024. Verder weten we nu dat het erg leuk is om een tripje naar BRAFA te combineren met een paar bezoeken aan galeries. Zeker in Brussel is zo veel te zien. BRAFA 2024 zal te bezoeken zijn van 28 januari tot en met 4 februari 2024.

Op bezoek bij De Wit in Mechelen
De Wit in Mechelen zit in een prachtig historisch pand
Werk van Jaffa Lam bij Axel Vervoordt
Werk van Jaffa Lam bij Axel Vervoordt
Werk van Pierre Culot bij Axel Vervoordt
Werk van Pierre Culot bij Axel Vervoordt
Paul Delvaux in het KMSKA - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Paul Delvaux – De roze strikken
Restauratie van een Rubens in het KMSKA
Restauratie van een Rubens in het KMSKA
Werk van Jesse Tomballe bij Gallery Sofie Van de Velde
Werk van Jesse Tomballe bij Gallery Sofie Van de Velde
Glaskunst bij Galerie Marc Heiremans in Antwerpen
Glaskunst bij Galerie Marc Heiremans in Antwerpen
Werk van Gina Beavers bij Rodolphe Janssen
Werk van Gina Beavers bij Rodolphe Janssen