De Franse straatkunstenaar JR en de Cubaans-Amerikaanse kunstenaar José Parlá hebben in de oude binnenstad van Havana een onvergetelijk kunstwerk gecreëerd. Hun project, ‘Wrinkles of the City’, is meer dan alleen een verzameling portretten; het is een visuele poëzie die de ziel van de stad weerspiegelt.
JR heeft de gegroefde gezichten van oudere Havana-bewoners vastgelegd en deze vervolgens op gigantische schaal op de muren van vervallen gebouwen geplaatst. De diepe rimpels, getuigen van een leven vol ervaring en emotie, lijken zich te vermengen met de verweerde muren. Het is een ontroerende metafoor voor de vergankelijkheid en de schoonheid van zowel het individuele leven als de stad zelf.
José Parlá heeft deze monumentale portretten aangevuld met zijn kenmerkende graffiti, die als een aura om de figuren heen lijkt te zweven. Zijn kalligrafische lijnen en kleurrijke patronen zijn een ode aan de rijke geschiedenis en cultuur van Cuba. De graffiti van Parlá voegt een extra laag van diepte en complexiteit toe aan de portretten, waardoor ze tot leven komen en een dialoog aangaan met de historische context van de stad.
Samen vormen de portretten van JR en de graffiti van Parlá een krachtig statement over de waarde van herinneringen, identiteit en het menselijk verhaal. De oudere inwoners van Havana, die vaak over het hoofd worden gezien, worden door dit kunstproject centraal gesteld. Hun verhalen worden zichtbaar gemaakt en krijgen een plek in de publieke ruimte. Het project is een ode aan de veerkracht van de menselijke geest en een oproep om stil te staan bij de schoonheid van het ouder worden.
Bron: Arrested Motion