Als drie iconische namen samen iets organiseren dan ontstaat er magie. Dat is precies wat er gebeurde in de beroemde Abbey Road Studios. Hier waren we te gast op een feest van audiomerk Bowers & Wilkins. Centraal stond de muziek uit de James Bond-films.
Bij Abbey Road Studios denken veel mensen al snel aan The Beatles en het zebrapad vlak bij het gebouw. The Beatles namen hier immers 190 van hun in totaal 210 liedjes op. Verder is bijvoorbeeld ook het beroemde album Dark Side of the Moon van Pink Floyd gemaakt in Studio 2 van Abbey Road. Er valt zo veel te vertellen over deze plek. De rij met namen is echt enorm. En daar staan overigens niet alleen pop-, -rock en jazzartiesten tussen. Ook veel klassieke stukken en soundtracks zijn hier vastgelegd. Tijdens een unieke rondleiding door het gebouw ontdekken we een aantal van de vele verhalen die in dit gebouw rondgaan.
Champagne & cocktails
Zodra je naar binnen loopt, zie overal in de gangen foto’s hangen van muzikanten in de studio. Vanwege privacyregels mogen we hier geen foto’s van maken, maar reken maar dat je in deze gangen heel veel muzikale helden tegen zal komen. Indrukwekkend. Aan het einde van de gang slaan we rechtsaf, waardoor we op de heilige grond van Studio 2 aankomen. Als je bedenkt wie hier allemaal zijn geweest en welke muziek ze hebben gespeeld dan doet dat echt wat met je. Op deze avond staat de studio vol met goedgeklede mensen die met spanning wachten op wat komen gaat. De twee bars met champagne van Bollinger en cocktails met martini helpen de zenuwen te onderdrukken.
Al snel meldt zich een woordvoerder van Bowers & Wilkins op een klein podium. Hij vertelt over de langdurige band tussen B&W en Abbey Road Studios. Op veel plekken in het gebouw kom je de hoogwaardige luidsprekers van het Britse audiomerk tegen. Ook hebben ze allebei een bijzondere band met de films van James Bond. Bowers & Wilkins hebben van de allerbeste koptelefoon uit hun assortiment een speciale Bond-editie uitgebracht en in Abbey Road Studios is een aantal soundtracks en titelsongs opgenomen.
Om over het laatste meer te vertellen is niemand minder dan David Arnold te gast. Deze Britse componist was verantwoordelijk voor de soundtracks van vijf Bondfilms en voor de muziek bij films als Independence Day en Godzilla plus de series Little Britain en Sherlock. Je kent hem misschien ook van het nummer Play Dead dat hij samen met Björk maakte. Arnold vertelt vol passie over het werken aan de muziek voor de Bondfilms en waarom Abbey Road Studios daarvoor dé geschikte plek is. Hiervoor nodigt hij ons uit om naar Studio 1 te komen.
Als verrassing is in Studio 1 het volledige Royal Philharmonic Orchestra aanwezig. Studio 1 is een van de weinige plekken waar een compleet orkest in plaats kan nemen en onder de meest perfecte omstandigheden muziek kan opnemen. Dat begon al in 1931 toen componist Eward Elgar hier het patriottische Land of Hope and Glory opnam onder het toeziend oog van de camera’s van Pathé. Vandaag de dag worden hier vooral soundtracks van blockbusters opgenomen. Naast James Bond zijn dat bijvoorbeeld de films van Marvel.
Skyfall
Met slechts een handvol toeschouwers speelt het RPO drie beroemde stukken de we kennen van de James Bond-films. Onlangs bracht het orkest ook een album uit met deze muziek. Wanneer het klassieke Bond-thema uit de film Dr. No de ruimte vult, kom je echt ogen en oren tekort. De ervaring is zo intens en bijzonder. Zeker als David Arnold ons uitnodigt om tijdens de uitvoering van Skyfall (helaas zonder Adele) tussen de orkestleden te gaan zitten. Dit is iets wat ons voor altijd zal bijblijven. Wat een ervaring!
Na afloop is er geen tijd om bij te komen, want Arnold leidt ons naar de opnameruimte waar we nogmaals de uitvoering van de drie stukken meemaken, maar dan vanachter de immens grote mengtafel. Uit een aantal enorm grote speakers van Bowers & Wilkins klinkt de muziek zoals deze is opgevangen door de 83 microfoons in de studio. Waar de muziek in de studio vooral imponerend en overdonderend was, is deze nu plots perfect en gebalanceerd. Heel gek om het verschil zo te horen en heel lastig om uit te leggen waar die verschillen nu precies inzitten.
In Studio 2 praten we nog na met andere luisteraars die deze bijzondere ervaring mochten ondergaan en maken we ook kennis met de Bowers & Wilkins Px8 007 Edition. Dit is een gelimiteerde versie van de onlangs uitgebrachte koptelefoon Px8. De uitvoering is in Midnight Blue, dezelfde kleur als het smokingjasje van James Bond in Dr. No. Verder is er nog een aantal subtiele Bond-verwijzingen te vinden, zoals de rode knop voor de Bluetooth-verbinding, het 007-logo bovenop een van de schelpen en de bekende ‘gun barrel’ aan de binnenkant van de oorschelpen.
Het allerbeste geluid
Heel mooi gedaan, maar het gaat natuurlijk om het geluid. In de korte tijd dat we in Abbey Road muziek luisteren via de Px8 zijn we direct onder de indruk van het allerbeste geluid dat we ooit uit een koptelefoon hebben horen komen. Een uitgebreide review waarin we ook thuis en onderweg de Bowers & Wilkins Px8 007 Edition testen staat online, maar we kunnen hier alvast zeggen dat die eerste indruk met gemak overeind is gebleven. Andere recensies die we later online lezen bevestigen dat. In Abbey Road zijn we even klaar met luisteren, want we mogen ook nog rondkijken in de opnameruimte die bij Studio 2 hoort.
Als overheerlijke toegift is tot slot niemand minder dan Huey Morgan (bekend van de Fun Lovin’ Criminals) te gast als DJ. Studio 2 verandert in een club waar we een paar uur dansen op een heerlijke mix van funk, soul, r&b, hiphop en funk. Wat een avond! Wat een ervaring! Een fantastische ode aan film en muziek.