Elektrisch rijden is de toekomst. En voor sommige mensen de verre toekomst, want de startprijzen van de Europese basismodellen zijn niet mals.
Ruim € 50.000 aftikken voor een EV is niet voor iedereen weggelegd. Maar om nou direct te kiezen voor de Aziatische modellen waarover de meningen zo uiteenlopen… Dat wordt ‘m ook niet. Wanneer komen de Europese merken nou eens met betaalbare modellen die wél interessant zijn voor Jan met de pet?
Even uitkijken met de cijfers
De Aziatische modellen scoren goed in Nederland, maar zij staan niet bij de lijstaanvoerders. Dat is namelijk de Tesla Model 3 (13.500 verkopen in 2019), alleen wordt deze voornamelijk gekozen als leaseauto. Niet gek met een bijtelling van nog geen € 100 per maand natuurlijk.
De grote Europese merken zijn hard aan het werk met het ontwikkelen van meer modellen. Daarbij moeten vooral goedkopere exemplaren op de markt gebracht worden, zoals een Volkswagen Golf (de ID.3) met een prijs vanaf € 30.000. Ook PSA is druk met het opzetten van een enorme lading aan betaalbare EV’s, waardoor de markt waarschijnlijk nog verder openbreekt.
Dat werd tijd ook. Elektrisch rijden mag dan aantrekkelijk en duurzaam zijn, veel goedkoper is het niet wanneer je er een lening bij de autodealer voor nodig hebt of je doorlopend krediet moet maximaliseren. Zeker niet wanneer je óók nog wilt investeren in een laadstation aan huis, al is een laadkabel in eerste instantie vaak een prima oplossing.
En tweedehands kiezen?
De tweedehandse elektrische auto genoot weinig populariteit, maar dat was jaren geleden. Nu de leasemarkt opengebroken is (de eerste contracten zijn afgelopen en die modellen worden als dealeronderhouden occasion op de markt geplaatst) én bekend is dat de accu’s een veel langere levensduur hebben dan gedacht, is dit een prima optie. Alleen zijn de prijzen hier vaak nog steeds gortig en dat heeft te maken met de nieuwprijs van de gemiddelde EV.
Dus € 30.000 voor een nieuwe Europese EV in 2020?
Die kans is klein. De basismodellen zullen uitgevoerd zijn met de binnenkort verplichte ADAS-systemen, maar voor de € 30.000 mag je bij Volkswagen hopen dat er een autoradio meegeleverd wordt bij het instapmodel. Wat dat betreft is het nog even afwachten om te zien welke opties aangeboden worden en welke prijs hieraan verbonden wordt. Alleen dan kunnen we bepalen wat die ‘betaalbare’ Europese EV in 2020 gaat kosten.