Half september is in Amsterdam een nieuw concept van Power of Art House geopend: een rebelse conceptstore voor de (zelf)kritische burger. De ruimte is onder handen genomen door kunstenaar CSAR. Maak je op voor een vervreemdende ervaring, met als leidraad: who owns the truth?
In een pakhuis aan het Entrepotdok, een prachtige gracht achter Artis, vind je de eerste ‘artivistic concept store’ in Nederland. Als je de ruimte binnenstapt, word je meteen omringd door allerlei absurdistische objecten van CSAR. Het geheel straalt een bijna perverse vrolijkheid uit. De kunstwerken worden begeleid door satirische teksten van Jeroen Teitler.
Zo is er een clown, lijkend op de bekende mascotte van McDonald’s, die zichzelf heeft opgehangen aan het plafond. Op een brief in zijn hand staat “Sorry” en op de muur is te lezen wat hem dreef tot zijn wanhoopsdaad. Aan de muur hangt ook een portret van KFC-oprichter Colonel Sanders, liefdevol omringd door kippen en kuikentjes. De bijpassende tekst luidt: “Er heeft nooit echte kip in de KFC-menu’s gezeten”.
Letterlijk zwemmen in geld
In een klassiek bad, dat is gevuld met 1 miljoen dollar, kan het publiek letterlijk zwemmen in het geld. Voor even waan je je een echte miljonair. Het is een geschenk van Starbucks aan de Nederlandse staatsburger ter compensatie van de deal die zij sloten met de Belastingdienst, waardoor de Nederlandse staatskas miljoenen euro’s misliep. “Bij ons zwem je letterlijk in het geld.”, aldus Power of Art House.
Eigen propaganda printen
Een antiek, kapotgeschoten spreekgestoelte met ingebouwde applausmachine staat uitnodigend in het midden van de ruimte. Het object wordt vergezeld door een eeuwenoude doofpot en een zogenaamde propagandamachine, waar het publiek zelf propaganda kan fabriceren en printen.
Kritische boodschap
Alles in de galerie is behoorlijk over the top en geïnspireerd op clichés. Het concept is dan ook niet geschikt voor mensen die alles – en dus ook zichzelf – te serieus nemen. Er zit echter wel degelijk een kritische boodschap achter.
Op satirische wijze laten de kunstobjecten de bezoeker kennismaken met mechanismen die ons wereldbeeld vertroebelen. Zoals de eenzijdige en dikwijls sensatiebeluste berichtgeving van media, de manipulatieve propaganda van politici, de ruis van onze internetbubbels, de misleidende en opportunistische communicatie van grote bedrijven en commerciële merken en de wereldwijde datadictatuur. Tegelijkertijd wordt de bezoeker ook een kritische spiegel voorgehouden. Want wat is hun eigen rol en verantwoordelijkheid in dit geheel?
Art & Activism
Power of Art House wil mensen inspireren, prikkelen, en uitnodigen voor een gesprek over politieke en sociaal-maatschappelijke thema’s. Ze bieden een podium aan jong aanstormend talent, aan kritische burgers, onderzoeksjournalisten en klokkenluiders. De komende tijd organiseren ze ook kleine, theatrale events, zoals een maandelijkse Fucking High Tea. Het publiek wordt dan geprikkeld door jonge rebelse spoken word-artiesten, dichters en muzikanten – onder het genot van een klassieke high tea.
Kunst voor thuis
Ook is het mogelijk om thuis een eigen artistieke interventie te plegen met de rebelse producten van Power of Art House. Alle kunstobjecten in de ruimte zijn te koop. Van tafelkleden, servies en champagneglazen tot en met het klassieke bad gevuld met één miljoen dollar. Met de aankoop van deze producten steun je het werk van het Power of Art House.