Recensie: The Impossible

onheil nadert

In 2004 werd de kust van Thailand zwaar getroffen door een enorme tsunami. Na een aardbeving in de Indische Oceaan ontstond een muur van water met een verwoestende kracht waarbij ruim 200.000 mensen de dood vonden. The Impossible vertelt het verhaal van een gezin dat deze ingrijpende catastrofe meemaakte en overleefde!

Film

Moeder Maria, vader Henry en hun drie zoons, Lucas, Thomas en Simon, gaan tijdens de kerstvakantie naar Thailand. Heerlijk ontspannen in een tropisch paradijs. Ze zijn er net twee dagen als, op 26 december, het noodlot toeslaat. Terwijl ze allemaal buiten bij het zwembad zijn, wordt het vakantieoord getroffen door een alles verwoestende muur van water. Het gezin wordt gescheiden en vanaf dit moment volgen we Maria en oudste zoon Lucas enerzijds en Henry met de twee jongsten anderzijds.

Maria en Lucas vinden elkaar in de kolkende massa van het stromende water, weten zich aan een boomstam vast te klampen en wachten zo samen totdat het ergste voorbij is. Ze zijn op elkaar aangewezen om te overleven. Vechtend voor hun levens banen zij zich samen een weg door de verwoesting.

Ondertussen hebben vader Henry en de twee jongste zoons zich in veiligheid weten te brengen op het dak van het hotel. De film verteld niet over hun worsteling in het water of hoe ze op het hotel hebben weten te komen. We komen er wel achter dat Henry zijn zoons vond omdat zij zich beiden aan een boom hadden vastgeklampt. Henry zet alles op alles om zijn vrouw en oudste zoon terug te vinden. Na uren zoeken maakt hij de moeilijkste keuze in zijn leven; hij stuurt zijn zoontjes mee met een groep mensen die het hogerop gaan zoeken, terwijl hij achterblijft om de rest van zijn gezin te zoeken

The Impossible is een zeer aangrijpende film. Ik durf te stellen dat iedereen die deze film ziet dat zal vinden. Of je de acteurs goed vindt of niet, of het verhaal je iets kan schelen of niet, zelfs of je Engels spreekt of niet, het maakt niet uit. Iedereen zal dit verhaal begrijpen en de impact van deze gebeurtenis voelen. Het is de regisseur gelukt om alle ellende die gepaard gaat met deze natuurramp zeer sterk over te brengen. Ondanks dat, is het ook een prachtig en inspirerend verhaal over liefde, onzelfzuchtigheid en overlevingsdrang. De tekortkomingen van de mens worden soms pijnlijk duidelijk, maar ook de grote kracht die in ons schuilt is treffend in beeld gebracht.

Wat mij opviel

Tom Holland (oudste zoon Lucas) maakt in The Impossible zijn debuut op het grote scherm. Zijn ijzersterke optreden doet vermoeden dat hiermee de toon is gezet voor een succesvolle filmcarrière.
-De ongelooflijk realistische vloedgolf die het resort overstroomt. Het is de moeite waard op zoek te gaan naar ‘the making of’ waarin we te zien krijgen hoe dat gemaakt is.

Tot slot

The Impossible zal mij nog lang bij blijven. Deze film heeft veel indruk op mij gemaakt en ik heb zelfs, misschien, een klein beetje, per ongeluk een traantje moeten laten. Deze film behandeld een zwaar onderwerp en zal nooit een ‘gezellige film voor bij de open haard’ zijn. Wel is het een verhaal dat verteld moest worden en een film die je wat mij betreft moét zien. Ondanks dat het een echte speelfilm is, krijg je een zeer realistisch beeld van de verwoesting en ellende die de tsunami veroorzaakte. Alle emoties van de slachtoffers worden prachtig in beeld gebracht en we leren een stevige les over hoe belangrijk het is dat we elkaar helpen…

Regisseur: Juan Antonio Bayona (El Orfanato)
Met: Naomi Watts, Ewan McGregor en Tom Holland
Release: 17 Januari 2013