Resident Evil 2 Remake Review

Resident Evil 2 Remake Review

Een remake zoals je zou willen dat meer geliefde games van vroeger zouden ontvangen. Resident Evil 2 herinnert ons eraan hoe angstaanjagend de games konden zijn met sfeer en constante dreiging. Totdat de serie zijn aandacht steeds meer verplaatste naar actie. Resident Evil 2 in 2019 is trouw en daarmee fantastisch.

Want is dit niet waar we al jaren om vragen? Remakes waarbij je de game moderniseert, zonder weg te halen wat de essentie ervan was. Er was veel voor nodig om PlayStation-klassieker Resident Evil 2 speelbaar te maken in 2019. De vaste camerahoeken en houterige ‘tank-besturing’ zijn niet meer van deze tijd en de game zou vandaag de dag zelfs onspeelbaar genoemd kunnen worden. Daarom is het des te knapper dat Capcom met Resident Evil 2 de sterke kanten van de serie weet samen te voegen. Het pakt de onderdelen die werken, verbetert alleen waar nodig en behoudt wat uitstekend was aan de originele game.

Donkere gangen

De camera verplaatst naar een ‘over-de-schouder’-perspectief, wat we reeds gewend waren sinds het vierde deel. En ondanks dat je hierdoor minder vaak verrast zal worden door die ene zombie die buiten het beeld stond, geeft het Resident Evil 2 een veel meer claustrofobisch gevoel. Ik liep als Leon Kennedy en Claire Redfield vaak ongemakkelijk schuifelend door de donkere gangen en kamers van het met dood doordrenkte politiebureau van Raccoon City. Onder constante barrage van gegil, geschreeuw of soms enkel wat gekraak van de houten vloer… in enkele gevallen is de stilte enger dan wat je daadwerkelijk hoort.

Met alle actie die de latere delen vertoonden, zou je haast vergeten zijn hoe zwaar de oorspronkelijke games op puzzelgebied waren: vind drie emblemen, achterhaal de kluiscombinatie of plaats een ventiel om de hete stoom te stoppen die de doorgang belemmert. Deze taken zorgen ervoor dat je vele malen door de verschillende kamers zal komen. Beetje bij beetje komen er nieuwe gebieden beschikbaar en tegen het einde van mijn 9 uur durende eerste doorloop kende ik het politiebureau als mijn broekzak. De plekken en diens geheimen, de snelste weg van A naar B, maar vooral ook de gevaren die overal op de loer liggen.

Resident Evil 2 Remake Review

Want de echte essentie van Resident Evil en het survival horror-genre dat Capcom hiermee startte is de schaarste van munitie en constante dreiging en dat is iets waar deze remake zich ook weer trouw aan houdt. Het weet er op ijzersterke manier voor te zorgen dat je altijd net niet genoeg kogels hebt om je comfortabel te voelen. Zo vaak vond ik mezelf op de rand van de dood, dwalend door de gangen met enkele schoten over en het hart in de keel. Een zombie heeft dergelijk veel schoten nodig dat headshots haast een vereiste werden, wat de spanning nog verder opdreef. Rennen bleek daarom vaker het advies dan de confrontatie aangaan.

Meer diepgang

En al deze spanning wordt prachtig weergegeven in een spectaculair mooie wereld. De game barst van de details. Zaken die je kent van vroeger, maar nu eindelijk helder van dichtbij kunt bekijken. Lichtinvallen, watereffecten en personages ogen prachtig en door het effectieve gebruik van licht en geluid zet het een sfeer neer als weinig andere games kunnen. Deze personages hebben ook meer diepgang gekregen door de toevoeging van extra dialogen. Wederom minimaal, zodat de essentie van de game niet verloren gaat maar enkel verbeterd wordt.

Een vernieuwing die mijns inziens niet goed uitpakt is de toevoeging van Mr. X – een reusachtig personage dat in de originele game was weggestopt in een B-scenario. Deze gigant is veelvuldig aanwezig en breekt op de meest onverwachte momenten door muren om je te achtervolgen. De eerste paar keer maakt dit indruk, zeker wanneer je doorkrijgt hoeveel kogels er benodigd zijn om het tijdelijk uit te schakelen. Helaas wordt dit trucje echter te vaak herhaald, waardoor de tyrant eerder vervelend dan eng wordt.

Toch wil je hier graag langs kijken als je alle dingen ziet die Capcom fantastisch doet met Resident Evil 2. Het is een remake zoals we er graag meer zien. De remake van de eerste Resident Evil was al de moeite waard, deze tweede doet er nog een flinke schep bovenop door als een moderne game aan te voelen. Doe ons ook nog maar zo’n remake van deel 3, alstublieft!

Resident Evil 2 Remake is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gebruikt.