Sneakers zijn een belangrijk onderdeel van het modebeeld, de populaire cultuur en de wereld van design en kunst. In de tentoonstelling Sneakers Unboxed in het Design Museum in Den Bosch ontdek je alles over de geschiedenis en culturele context van de sneaker.
De expositie was eerder te zien in het Design Museum in Londen, maar is voor de komst naar Nederland op flink wat punten aangepast. Zodoende komen belangrijke Nederlandse ontwerpers en merken als Patta, Parra, Woei, Studio Hagel, Elisa van Joolen en Peterson Stoop aan bod. Ook zal er aandacht zijn voor bijvoorbeeld de belangrijke rol die de Nike Air Max BW heeft gespeeld in de gabbercultuur en vertegenwoordigt Fret Click de Nederlandse skatescene.
Stijlicoon
De tentoonstelling bestaat uit vier delen. Na de introductie kom je terecht in het eerste deel: Style. Hier ontmoet je de jongeren die van over de hele wereld een prominente stempel hebben gedrukt op de sneakercultuur. Vanaf de jaren zeventig hebben zij een essentiële rol gespeeld bij het ontwikkelen van de sneaker van sportkleding tot gewild stijlicoon. Ontdek de verhalen en invloed van onder andere Michael Jordan, Run DMC en Walt ‘Clyde’ Frazier.
Het tweede deel heet Tipping Point en laat het kantelpunt zien van streetstyle naar high fashion. Rond de millenniumwisseling gingen sportmerken, niche boetiekjes, kleine retailers, streetwearliefhebbers en vooruitstrevende modeontwerpers steeds vaker samenwerken. Die collabs stonden aan de wieg van het experimentele sneakerdesign dat leidt tot de geboorte van limited editions en de huidige sneakercultuur. Naast must-see modellen zoals de Yeezy 350 Zebra of een sneaker geïnjecteerd met heilig water uit de rivier de Jordaan wordt er aandacht besteed aan Virgil Abloh van Off-White. Daarnaast zie je collabs met Comme des Garçons, Y-3, Colette, BAPE, HTM, A-COLD-WALL*, Martine Rose en Tom Sachs.
Innovatie
Het derde deel toont onder de titel Performance de geschiedenis van ontwerpinnovatie in de sneakerwereld. De meeste sportschoenen die we nu als innovatief en baanbrekend beschouwen, zijn voortgekomen uit ontwerpproblemen als grip, demping, pasvorm en stabiliteit. Ook nu nog staan deze uitdagingen centraal bij het verbeteren van atletische prestaties. Hier zie je onder andere een van de eerste Converse All Stars ooit gemaakt, de ademende schoen die ontwikkeld werd door PUMA en het MIT Design Lab, de Reebok InstaPump Fury en de Nike Air Zoom Alphafly NEXT% die gemaakt werd met en voor marathonloper Eliud Kipchoge.
Het afsluitende deel van de tentoonstelling heet Sustainability and Circular Design. Omdat de sneaker het meest wijdverspreide designobject ter wereld is, zorgt de miljardenindustrie ook voor omvangrijke milieuvervuiling en sociaal onrecht. In de afgelopen jaren hebben veel ontwerpers zich over dit dilemma gebogen. Dit leidt tot innovatie in materialen, experimentele productietechnieken en meer transparantie in het productie- en leveringsproces. De Nederlandse ontwerpers Elisa van Joolen en Peterson Stoop werken bijvoorbeeld met tweedehands sneakers en samples die anders weggegooid zouden worden. Andere designers en ondernemers zijn juist bezig met natuurvriendelijke schoenen, zoals Stella McCartney’s Loop sneakers waarvan ieder onderdeel recyclebaar is; Mylo, het leer gemaakt van paddenstoelen dat wordt gebruikt door adidas, en het Franse merk Veja dat hun voeringen van gerecyclede flessen maakt. De Britse ontwerper Helen Kirkum produceert op maat gemaakte sneakers van gerecyclede en afgedankte materialen.
Timo de Rijk, directeur Design Museum Den Bosch: “De sneaker is het belangrijkste culturele object van onze eeuw. In de sneaker komen alle belangrijke design-thema’s van onze tijd samen: van duurzaamheid tot commercie, van stijl tot subcultuur, van technologie tot mode.”
De expositie is te zien tot en met 16 oktober.