De UT-collectie van Uniqlo bestaat uit mooie T-shirts met bijzondere prints. Vaak is er sprake van een samenwerking met een kunstenaar of in dit geval: met een museum. De nieuwste Uniqlo UT-collectie is namelijk tot stand gekomen met Tate.
De samenwerking tussen Uniqlo en Tate is niet nieuw. In 2016 ondersteunde Uniqlo bij de opening van het vernieuwde Tate Modern in Londen. Later volgden de Uniqlo Tate Lates waarbij er ’s avonds gratis evenementen werden georganiseerd voor een zo breed mogelijk publiek en Uniqlo Tate Play waarin mensen van alle leeftijden op speelse manier kennis kunnen maken met kunst. Tate Play zal tot minimaal 2029 blijven bestaan.
Curated by Tate
Curated by Tate is de naam van een collectie zomerse T-shirts die vanaf 26 februari te koop zal zijn bij de winkels en webshop van Uniqlo voor een prijs van €19,90. In de collectie zien we shirts die zijn gebaseerd op vier werken uit de immense collectie van Tate:
• ‘Draw Hope’ is een kunstwerk vol speelsheid van Bob en Roberta Smith, een kunstenaar, schrijver, muzikant en belangenbehartiger die vooral bekend staat om zijn felgekleurde ‘slogan art’.
• ‘Boats’, met zijn opvallende rode en blauwe lijnen, is een kunstwerk van beeldhouwer en graficus Nicholas Monro, wiens geestige en speelse grafische afbeeldingen zijn geïnspireerd op de kleurrijke stripwerken van de Pop Art-beweging.
• ‘Orange and Red on Pink’ van de abstracte kunstenaar Wilhelmina Barns-Graham drukt op moedige wijze de liefde voor het leven uit door kleur, textuur, energie en levendigheid te vieren.
• ‘Antennae with Red and Blue Dots’ van Alexander Calder, de maker van de bewegende sculpturen die bekend staan als ‘mobiles’, is een representatief werk van een kunstenaar die bekend staat om het nieuw leven inblazen van de hedendaagse kunst.