Telstar, Tango, Etrusco, Jabulani. Liefhebbers van voetbal zullen deze namen zeker herkennen. Sinds 1970 maakt adidas een speciale bal voor het WK Voetbal. Dit jaar is dat de Al Rihla.
adidas geeft aan dat deze bal de snelste is die ze ooit hebben gemaakt. Om zover te komen zijn er heel veel tests en proeven gedaan in laboratoria, windtunnels en op het veld. Snelheid is namelijk belangrijk, maar zo’n snelle bal moet ook goed onder controle te houden zijn en stabiel (door de lucht) bewegen.
Als je de bal van dichtbij bekijkt valt op dat het oppervlak niet helemaal glad is. Er is een soort van ruitjespatroon voelbaar en er zijn ook patronen die lijken op pijlen aangebracht. Deze vormen zijn gebaseerd op de dhow, een traditioneel Arabisch zeilschip. Bij adidas noemen ze deze techniek Speedshell.
De Reis
Naast de vorm van de dhow zijn er nog meer Arabische verwijzingen te vinden in het ontwerp van de bal. De kleuren van de bal verwijzen naar de vlag van Qatar en de klassieke witte kleding. De vorm van de panelen zijn op hun beurt weer een verwijzing naar de zandduinen in de woestijn. En ook de naam is Arabisch. Al Rihla betekent: de reis.
Naast functionaliteit en design is ook duurzaamheid erg belangrijk geweest bij het ontwerpen van deze bal. Zo is de Al Rihla de meest duurzame WK-bal ooit, onder meer doordat er alleen inkt en lijm op waterbasis werd gebruikt bij de productie. Al Rihla is ook de eerste WK-bal in de 92-jarige geschiedenis van het toernooi die direct bijdraagt aan het inzamelen van fondsen om levens over de hele wereld positief te beïnvloeden.
Common Goal
1% van de netto-omzet van Al Rihla gaat namelijk naar Common Goal, een collectief fonds waar spelers, trainers en organisaties een deel van hun inkomsten aan afstaan. Common Goal investeert deze opbrengsten in maatschappelijke organisaties die de kracht van voetbal gebruiken om achtergestelde gemeenschappen een betere en inclusievere toekomst te bieden.
Nick Craggs, General Manager Football van adidas: “Sport is voor en van iedereen. adidas zet zich op dagelijkse basis in om de toegang tot en gelijkheid in het voetbal te vergroten. Al Rihla is onderdeel van deze missie, met een reis rondom de wereld. In steden als Riyad, Dubai, Tokio, Mexico City en New York ondersteunen we lokale gemeenschappen met activaties gericht op het creëren van een blijvende positieve impact.”
De FIFA WK 2022-bal is vanaf 30 maart online verkrijgbaar en in geselecteerde adidas-winkels tot 12 april voor een adviesprijs van €150.