Contour Gallery in Rotterdam presenteert vanaf 26 september een expositie van Lars van den Brink. Voor zijn serie Behind the Day trok de Nederlandse fotograaf ruim 2 jaar door de Alpen.
Behind the Day speelt zich af in de Alpen en verbeeldt de huidige tijd. We bevinden ons in een periode waarin vaste waarden op drijfzand zijn komen te staan en beginnen te schuiven. De fotoserie geeft weer hoe onze gedachten over bepaalde thema’s, zoals milieu, democratie en de medemens, het laatste decennium enorm zijn veranderd. Lars van den Brink neemt de mens hierbij als symbool voor wilskracht, hoop en inspiratie.
Samenvoeging dag & nacht
De serie Behind the Day is het vervolg op zijn eerdere reeks Frozen Time. Hierbij maakte de fotograaf voor het eerst gebruik van een techniek die zowel de dag als de nacht binnen één beeld brengt. In zijn nieuwe serie is Van den Brink verder op zoek gegaan naar manieren om met fotografisch materiaal te ‘schilderen’. Hij wil hiermee de toeschouwer doen verwonderen en even uit de werkelijkheid halen
Door het geheel van tijd los te laten en verschillende opnames met elkaar te combineren, neemt Lars afstand van het analytische karakter van de fotografie. Hij is in staat om beelden te creëren die verder gaan dan enkel registratie.
De werken bestaan uit authentiek, fotografisch verkregen materiaal. Geen digitale data. Hiermee gaat Behind the Day ook nadrukkelijk over de keuzes die we maken over wat we willen zien. Welk verhaal filteren we uit de wereld om ons heen?
Tussenland creëren
Voor deze fotoserie trok Van den Brink ruim twee jaar door de Franse, Zwitserse en Italiaanse Alpen. Tijdens zijn tocht sliep hij in berghutten of in een tent. Hij fotografeerde één en dezelfde locatie vaak zo’n 14 uur per dag. Gedurende deze sessies zag hij de zon plaatsmaken voor de maan en de sterren. Ook veranderde de kleur van het licht en hiermee het landschap. Met zijn camera legde hij mensen en gebeurtenissen vast om daar later zijn verhaal mee op te bouwen en een ’tussenland’ te creëren.
Het eindresultaat is een filtering en verdichting van samengestelde tijd. De beelden refereren aan de klassieke romantische schilderkunst, maar ook aan de hedendaagse landschappen die in games worden gebruikt. In de serie werken wordt een tussenland verbeeld waarin de mens zijn weg zoekt. Met op de achtergrond een ode aan de natuur die ons dwingt tot bescheidenheid.