De toekomst van het autorijden is al begonnen. Langzaam maar zeker worden alle nieuwe modellen elektrisch of deels elektrisch. Ook bij Volkswagen hebben ze grootse plannen op dit gebied.
Op dit moment zijn er bij Volkswagen drie elektrische modellen te koop. Hiervan zijn de compacte ID.3 en de suv ID.4 het populairst. Daarnaast heb je ook nog de grote en luxe ID.5. Door te kiezen voor geheel nieuwe namen en een nieuwe designtaal zie je dat Volkswagen elektrisch rijden heel serieus neemt. Bij veel andere merken zie je dat ze vooral voortborduren op bestaande modellen, waarbij ze dan slechts een E toevoegen aan de modelnaam. In de toekomst zal Volkswagen nog veel meer elektrische modellen uitbrengen. We zetten de meest interessante voor je op een rij.
Volkswagen ID.3 GTX
De sportieve uitvoeringen van de compacte Volkswagen waren altijd al een succes. Vooral die van de Golf. De ID.3 GTX kan je min of meer beschouwen als de elektrische opvolger. Volkswagen lichtte al een tipje van de sluier op met de presentatie van een studiemodel met de titel ID.X, maar in 2023 moet er echt een supersportieve ID op de markt komen. Waarschijnlijk zal de motor 299 pk sterk zijn en de accu een vermogen hebben van 77 kWh. Tegelijkertijd met de lancering van de ID.3 GTX zullen ook meer luxe opties voor de ID.4 en ID.5 beschikbaar zijn. Waarschijnlijk komt er ook nog een ID die compacter is dan de 3.
Volkswagen ID.Buzz
Een ander iconisch boegbeeld van Volkswagen is de Bus. Ook deze gaat binnenkort elektrisch, waarbij de naam geheel in stijl zal veranderen naar Buzz. Het elektrische busje ziet er zowel retro als modern uit en beschikt over veel technische vernieuwingen en vooral heel veel ruimte. Ideaal voor grote gezinnen. Naast 5 personen is er namelijk ook nog plek voor 1121 liter aan bagage.
Elektrische pick-up
Grote pick-ups zijn vooral populair in de Verenigde Staten, maar je ziet zo ook steeds vaker hier in Europa in het straatbeeld. Volkswagen heeft ook een pick-up, de Amarok. Binnenkort komt daar een nieuwe versie van uit. Deze zal nog niet elektrisch zijn, maar bij Volkswagen kijken ze al naar een nieuwe generatie die wel elektrisch zal worden. Erg interessant, want kan zo’n e-versie dezelfde prestaties leveren? Het zou mooi zijn als Volkswagen dat lukt, want deze grote bakken zijn niet echt zuinig met brandstof.