Hier in Nederland kennen wij het kledingmerk Meyba vooral als shirtsponsor van het dreamteam van FC Barcelona, maar daar komt langzaamaan verandering in.
Er zijn meer en meer winkels in ons land die het nieuw leven ingeblazen kledingmerk verkopen en dus ook steeds meer en meer Nederlanders die een beetje Barcelona in huis halen met een item van Meyba.
Wij reisden onlangs naar Barcelona om uit te zoeken hoe dat nu zit met Meyba. We zochten de ontwerper van de kledinglijn op in de opkomende wijk El Parc i la Llacuna del Poblenou. Deze Santi Umbert heeft iets bijzonders voor ons meegenomen. In zijn tas zitten 3 zwembroeken uit de jaren 60 en 70. Santi legt uit dat in die tijd Meyba het toonaangevende merk voor zwembroeken in Barcelona en omgeving was. Sterker nog: men noemde in die tijd een zwembroek een Meyba (een zogenaamd generigram). De Meyba’s die Santi laat zien wil hij misschien ooit wel verwerken in de nieuwe collectie. Zo krijgt het hernieuwde merk weer wat van de lange traditie mee.
Het belangrijkste voor Santi is het vertalen van het gevoel dat Barcelona oproept naar een collectie kleding. Omdat Meyba een beginnend merk is dat langzaam en natuurlijk wil groeien is de collectie nog niet enorm uitgebreid en bestaat deze alleen uit schoenen, shirts, sweaters, zwembroeken en wat accessoires als handdoeken. Om juist hiermee een identiteit neer te zetten is een uitdaging. En in die uitdaging slaagt Santi zeer goed.
Hij legt uit welke richting hij op wil met de collectie. De kleding moet comfortabel zijn door het gebruik van fijne stoffen en de ontwerpen moeten niet te druk zijn. Geen opvallende afbeeldingen, maar heldere simpele logo’s en subtiele verwijzingen naar het prachtige verleden van het merk. Zo is de bies op de zwembroeken hetzelfde als op de shirts van FC Barcelona in de tijd dat Ronald Koeman er speelde.
Ook de sneakers van Meyba moeten door hun eenvoud en kwaliteit boven die van de concurrent uitstijgen. Het is immers lastig om een plek te vinden in een markt waarin een paar grote namen de dienst uitmaken. Meyba richt zich daarom niet op de topsporter, maar op diegenen die een lekker comfortabele schoen willen dragen. Als uitgangspunt komt daarbij steeds de boulevard van Barcelona ter sprake. (Pas sinds de Olympische Spelen van 1992 is Barcelona echt verbonden met de zee. daarvoor lag tussen stad en zee een verwaarloosd en vies industriegebied.) De kleding van Meyba moet passen bij een wandeling langs die zee met aan de ene kant het blauw van de Middellandse zee en aan de andere kant de bedrijvigheid van de stad.
Als wij na afloop van onze ontmoeting naar de zee wandelen en onze tocht voortzetten van het Olympisch Park naar de straatjes van Barceloneta en daarna verder naar het hotel in El Born begrijpen we wat Santi bedoelde met het Barcelona-gevoel. En we begrijpen ook waarom zoveel Nederlanders van deze stad houden. Mocht je dat gevoel delen en helaas niet ieder weekend naar deze stad af kunnen reizen haal dan een stukje Barcelona in huis met de kleding en schoenen van Meyba.