Kilometers vreten met de BYD Seal

Kilometers vreten met de BYD Seal

Nadat ik vorig jaar flink wat kilometers aflegde in de Atto 3, was ik overtuigd van het Chinese merk Build Your Dreams. Hoogwaardige bouwkwaliteit, uitstekende integraties en bovenal een goede rijervaring zorgde ervoor dat ik heel graag de Seal aan de tand wilde voelen.

Build Your Dreams heeft als automerk meerdere verschillende ontwerpafdelingen, allen met hun eigen filosofie. Waar de serie waar de Atto toebehoort uit het leven grijpt voor inspiratie, is de zee line-up compleet anders. Geen gekke uitspattende interieurkeuzes maar een auto gemaakt voor het zakelijk verkeer. En deze prachtige grijze Excellence uitvoering bood alles wat ik van een elektrische auto in dit segment verwacht.

Fraaie vertoning

Laten we aan de buitenkant beginnen want de BYD Seal is prachtig om te zien. De wat puntige neus heeft wat weg van de Tesla, maar de overige lijnen verraden dat dit merk niet de regering van de Verenigde Staten probeert te ontmantelen. Met name de fraaie golvende lijn vanaf de neus tot aan de achterzijde springt eruit, evenals het wat lagere dak met mooie schuine lijnen die overgaan in een strakke achterkant. Remlichten achter doen wat denken aan die van Porsche en vormen een horizontale balk over de hele achterzijde. De klep aan de achterzijde voelt wat groot, maar deze wordt wat opgeschud door de aanwezige diffuser. Het model dat ik meekreeg, was voorzien van alle opties, inclusief een prachtig panoramadak en lekker agressieve velgen. Op die kofferbak blinkt een embleem met 3.6S, wat niet de motorinhoud betekent maar laat zien hoe snel deze van 0 tot 100 gaat. De auto is supersnel op te laden en heeft een theoretisch maximaal bereik van 520 kilometer. Hier zijn echter een hele hoop factoren op van invloed, zoals hoe hard je rijdt, hoe hard de wind waait en de temperatuur. In de realiteit zag ik dat ik rond de 460 kilometer op een lading haalde. Echter was 20 minuten laden, genoeg voor even een toiletbezoek en koffie bestellen, voldoende voor een extra 200 kilometer aan bereik.

Rap en ruim

Zoals de meeste elektrische auto’s heeft deze Seal behoorlijk wat Power direct tot zijn beschikking. En niet alleen in de sportstand, maar ook op de normale stand drukt de Seal je aardig in de stoel. Dit is waar het grootste plezier van elektrisch rijden ligt: zoveel directe snelheid beschikbaar voor die momenten dat je echt nodig hebt. Een afslag moeten halen, maar twee vrachtwagens die elkaar daarvoor in de weg zitten? Ik kon er gemakkelijk voor door even licht het pedaal aan te raken. Daarbij heeft deze wagen een wegligging die niet onder doet voor mijn M-Serie BMW. Het ding ligt snaarstrak in de bochten, zonder dat hij al te hobbelig is in de bebouwde kom. De auto voelt ook ruim en is voorzien van comfortabel zittende stoelen. Het voelt als sportstoelen die mooi gevormd zijn naar je rug, voorzien van een heerlijk materiaal. De stoelen hebben ook verwarming en verkoeling voor warme zomers. Ook het stuur is verwarmd en huist niet al te veel opties waardoor het fraai en clean aanvoelt. We vinden er enkel opties voor het geluid, opnemen van de telefoon of door de verschillende modi op het scherm bladeren. De linkerzijde gebruikte ik meer, omdat dit de adaptieve cruise control huist en de camera’s. Met een druk op de knop heb je compleet beeld van alles om de auto, wat in 3D rondgedraaid kan worden, evenals een topdown view.

Dit beeld van bovenaf is een must voor parkeren en nauwe passages en mijn enige kritiek is dat deze niet automatisch activeert zodra je een krappe situatie nadert. De BYD Seal houdt zichzelf netjes en past zijn snelheid aan op de voorganger. Uiteraard kun je aanpassen hoe groot de afstand moet zijn, en merkte ik weinig tot geen fantoom remmen. Hiermee bedoel ik dat auto’s die op de rechterbaan rijden en te dichtbij de middenlijn komen gezien worden als een auto die invoegt waarop Seal op de rem trapt terwijl dit niet nodig is. Wel pas je je rijgedrag aan door vroeger te wisselen, omdat de auto anders al afremt op plekken waar ik handmatig nog doorgereden had. Dit systeem werkt dus erg goed al liep ik er wel tegenaan dat ik geregeld het niet aangezet kreeg: wel de snelheid, maar niet de lane assist. Hoogstwaarschijnlijk ligt dit aan de software omdat ik mijn BYD Seal voorzien was van een vroege versie van nieuwe software. Dit lijken me zaken die gemakkelijk uit te strijken zijn, gezien ik dit niet op andere BYD modellen gemerkt heb als issue.

Kilometers vreten met de BYD Seal

Al de media

Deze update was nodig omdat het prachtig grote touchscreen voorzien is van vijf iconen voor snelle toegang. Deze zijn makkelijk een pasbaar en hebben functies als ventilatie aanpassen of snelle toegang verschaffen tot een bepaalde applicatie. Net als in de Atto 3 kan het scherm met een druk op de knop van horizontaal naar verticaal bewegen. Dit is heerlijk om op de snelweg goed voor je uit te kunnen kijken. Het heeft een prachtig ingebouwd kaartsysteem en opties voor Spotify en DAB radio. Zelf ben ik geen radio liefhebber, maar viel het me op dat DAB in de steden nog weleens te wensen overliet en kon haperen. Nee, ik bracht mijn tijd door de Android auto integratie. Uiteraard is apple carplay ook ondersteund. Hier kon ik gemakkelijk de navigatie volgen, die ik op mijn telefoon ingevuld had en snel apps als Spotify en Pocket casts in split screen gebruiken. Handig is ook dat het je WhatsApp berichten samenvat en voorleest, maar op de vraag of ik wilde reageren werd ik nooit begrepen vanwege de verkeerde taal. Gelukkig klinkt de muziek in deze wagen fantastisch dankzij de Dynaudio speakers die mij pompende beats en zware breakdowns gaven.

Een feature van deze moderne elektrische auto’s die ik heel erg ben gaan waarderen is het heads-up display. In de ruit geprojecteerd, zie ik mijn snelheid, of de cruise control ingesteld staat, of de lane assist actief is, de maximale snelheid en met wie ik aan het bellen ben. Het zorgt ervoor dat ik eigenlijk amper naar het scherm kijk dat achter het stuur zit. Dit display geeft zeker nuttige informatie zoals de status van mijn batterij en het bereik. Het schermpje valt sowieso mooi weg in het fraaie interieur, waar ook geen kraakje te bespeuren is. De middenconsole heeft 2 bekerhouders van verschillende hoogte en twee plekken voor het draadloos opladen van apparaten. Maar wat ik bovenal het fijnst vind aan deze auto is dat hij rijdt als een reguliere auto. Het is een wagen waar je zo in kunt stappen wanneer je vanaf benzine komt. Zeker wanneer je de energie terugbrengen wat milder zet waardoor je niet direct afremt wanneer je het powerpedaal loslaat.

Conclusie

De BYD Seal is een prachtige wagen geschikt voor de zakelijke rijder of iedereen die fan is van een tikje sjieker. Het heeft alle gemakken die je maar kan wensen; van stoel en stuurverwarming tot een heads-up display. De wagen rijdt heerlijk en is bijzonder ruim. Build Your Dreams bewijst hiermee opnieuw dat een hoogwaardige prachtige en vooral solide elektrische auto niet uit de Verenigde Staten hoeft te komen.

Sander Noordijk

Kilometers vreten met de BYD Seal

Kilometers vreten met de BYD Seal

Kilometers vreten met de BYD Seal

Kilometers vreten met de BYD Seal

Kilometers vreten met de BYD Seal

Kilometers vreten met de BYD Seal